tirsdag 18. juni 2013

Livet for nybegynnere


Jeg ble anbefalt av den tidligere bloggeren Sjeldnere enn sorte svaner å lese den polske forfatteren og dramatikeren Slawomir Mrozek, og det har jeg gjort nå. Og jeg humret godt opptil flere ganger.
Her en liten smaksprøve:




Brevet til Sverige


"Ærede herr Nobel.

Jeg ber vennligst om å bli tildelt Deres nobelpris. Min anmodning har følgende begrunnelse:
Jeg arbeider som bokholder i et statlig foretak, og som sådan har jeg skrevet noen bøker, nemlig:
Boken over Inntekter og Utgifter, en bok med tittelen "Balanse" og Hovedboken. Dessuten har jeg sammen med lagerforvalteren skrevet en fantasyroman med tittelen "Inventarliste".
Jeg tror du ville like dem, for alle er skrevet med en god porsjon fantasi, og det er litt av hvert å le av, skikkelig satire.
Dersom du skulle ønske å lese dem, kan du få låne dem av meg. Men du kan ikke få låne dem så lenge, for det er flere som ønsker å lese dem. Spesielt inspektøren i skattetilsynet, han er så ivrig at jeg alt kan høre ham i kontoret ved siden av.
I den forbindelse kommer jeg til å få utgifter, for han skal lese gjennom mine bøker og det er ikke sikkert han kommer til å like dem. Nettopp derfor skriver jeg til Dem, slik at De kan sende meg en nobelpris så utgiftene mine blir dekket. De kan bare sende den til hjemmeadressen min. I tilfelle postbudet ikke skulle finne meg, så kan kona ta imot. Jeg skal legge igjen en fullmakt til henne. I så fall vil jeg trenge penger til advokat, eller... Vent lite grann, herr Nobel, han kom nettopp inn.

Nå er han gått. vet De hva, herr Nobel? Kan De sende meg to priser? De aner ikke hvor dyrt det har blitt."


(Livet for nybegynnere. Bazar Forlag, 2007.)


(Boken er illustrert av Chaval.)


---


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !