mandag 17. juni 2013

Dagens sitat



"Saken er den at jeg har en motbydelig og frastøtende karakter, det er undertiden sånn at jeg ikke får frem et eneste vennlig ord, selv når mitt hjerte brenner av kjærlighet. I slike øyeblikk er jeg ikke herre over mine egne nerver. Jeg er latterlig og motbydelig, det vet jeg bare så altfor godt, og jeg lider ubeskrivelig når andre mennesker feller urettferdige dommer over meg. (...) Å vise meg som menneske med hjerte og kjærlighet makter jeg simpelthen bare når de ytre omstendigheter eller tilfellet med makt river meg bort fra all hverdagslig gemenhet. Inntil så skjer, er jeg et motbydelig vesen. Denne ulikevektigheten tilskriver jeg min sykdom."

(Dostojevskij i et brev til sin bror, 1847.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !