tirsdag 5. april 2011

Dipsolitteraten intervjuer andre bloggere om bøker (3)


På relativt kort tid tid har han blitt en av landets mest leste spenningsforfattere. Thrilleren Ulvenatten er blitt både spillefilm og TV-serie. Han ble tildelt den høythengende Rivertonprisen i 2009 for Lucifers Evangelium.
Han er også boksamler og blogger.


Du finner et meget godt blogg-innlegg av ham HER.

Idag intervjuer jeg: Tom Egeland.

1. Kan du fortelle litt om boksamlingen din?    

Jeg har samlet på bøker helt siden jeg var barn. Som liten gutt var jeg fascinert av mine besteforeldres rikholdige boksamlinger. Selv eier jeg vel rundt 6000 bøker.
Samlingen kan grovt sett deles i fire: Norsk skjønnlitteratur, internasjonal skjønnlitteratur, norsk og internasjonal krim samt fagbøker - alt fra biografier til dokumentarbøker og leksika. Skjønnlitteraturen er ordnet alfabetisk (etter forfatter), faglitteraturen er ordnet tematisk. 

2. Hva synes du om hjem uten bøker ?

Hver sin smak, noen samler på kunst, noen på musikk, noen på DVD. Men ingenting får mitt hjerte til å banke fortere enn å komme hjem til noen for første gang og oppdage deres store boksamling. 

3. Kan man si at det gir status å ha mange bøker ?

Sannelig om jeg vet. Det må vel være intellektuell status, det da? Mange leser jo bøker uten å spare på dem - andre har andre interesser. Men jeg synes det er et godt tegn.  

4. Kan du nevne én bok i hylla som betyr noe helt spesielt for deg ?

Det er som å spørre: "Hvem av barna dine er du mest glad i ?"

5. Blir vi bedre mennesker av å lese skjønnlitteratur ?

Det kan jeg aldri tenke meg. Men skjønnlitteratur kan kanskje hjelpe oss til å leve oss inn i andre menneskers liv, se saker fra ulike vinkler. Så kanskje kan vi bli litt klokere av å lese?  

6. Hva er ditt første bok-minne ?

Moren min som leste høyt fra "Frendeløs" av Hector Malot. 

7. E-bok eller papirbok? Og hvorfor ?

Begge deler! Personlig foretrekker jeg papirbøker. Men jeg innser jeg tilhører en utdøende rase. Jeg liker vekten av papirbøker, lukten, stoffligheten, typografien. Jeg føler meg som en munk på Gutenbergs tid. Vel. I første omgang tror jeg e-bøker vil erstatte pocketbøker. Og vil være et førsteklasses format for fagbøker og skolebøker. Tenk deg en reisehåndbok som kan oppdateres årlig slik at den aldri blir gammel.  

8. Hvorfor begynte du å blogge ?

Dels fordi jeg er et skrivende menneske med uttrykksbehov, dels for å ha en direktekontakt med leserne mine. 

9. Har blogging hjulpet deg i skriveprosessen ? (Kan blogging være en god skriveøvelse ?)

Jeg kan vel ikke påstå at jeg har lært noe av min egen blogging, men en nybegynner vil nok få god øvelse i å formulere seg. 

10. Hvis du må kvitte deg med 90% av boksamlingen, - hva finner først veien til containeren?

Av hele mitt hjerte nekter jeg å reflektere over og svare på et så vanskelig spørsmål! 

11. Du valgte å bli forfatter på heltid i 2006. Og vi vet nå at det gikk riktig bra. Men var det en risikabel avgjørelse å ta dengang ?

Ja, absolutt. Jeg brukte 25 år på å tvile meg frem til å våge. 

12. Kan du gi et (eller flere) tips om hva slags påskekrim vi skal lese i år ?

Jørgen Brekke: "Nådens omkrets." A.J. Kazinski: "Den siste gode mann." Hans Olav Lahlum: "Menneskefluene."

13. Hvem er tidenes største spenningsforfatter ?

Det klarer jeg ikke å svare på. Jeg har altfor mange favoritter til å plukke ut én. 

Takk for at du stilte opp, Tom!   

7 kommentarer:

  1. Flott bloggserie, dette her! Jeg følger den med stor interesse.

    For de som vil lese enda et intervju av Tom Egeland, finnes et referat fra da han ble intervjua på Mordkalotten (Ordkalottens krim- og spenningsprogram) i 2010 her.

    SvarSlett
  2. Dette blir bedre og bedre. Du burde gjøre et bokprosjekt om dette - utvide intervjuene og gi ut en bok om bokbloggere!!

    SvarSlett
  3. Hehe. Ideen er ikke så dum den, Janke. Men da måtte jeg ha oppsøkt de intervjuede, og rett & slett begynt forfra.
    Disse "intervjuene" kan passere i en blogg. Men ikke på trykk i avis eller tidsskrift. Absolutt ikke i bokform!

    SvarSlett
  4. Du vet at for oss som savner Bokettersynet i Dagbladet så er dette veldig bra:-)

    SvarSlett
  5. Ansøg om et hurtigt og bekvemt lån for at betale regninger og at starte en ny finansiering dine projekter til en billigste rente på 2%. Kontakt os i dag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebeløb, da vores minimumslån tilbud er 1.000,00 til ethvert valg af lånebeløb

    SvarSlett
  6. 📧: Séverine Christiana PICARO HOEVEL

    E-mail: christianapicaro@gmail.com

    Titre: VOTRE CRÉDIT : christianapicaro@gmail.com
    Des postes: VOTRE CRÉDITNous offrons un programme de prêt qui répond à vos besoins financiers. Concernant la liquidité à court terme, nous nous efforçons de mettre les fonds à disposition dans les 24 heures suivant la demande. Pour plus d'informations, contactez-nous par email : (christianapicaro@gmail.com)

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !