søndag 4. september 2011

Dipsolitteraten intervjuer andre bokbloggere om bøker (16)

Dagens intervjuobjekt har jeg fulgt siden hun startet opp bokbloggen "Jeg leser". Hennes litterære smak er kvalitetsbevisst og vidtfavnende, og mange har hatt glede av hennes anbefalinger.
Idag intervjuer jeg Janke
(Jeg synes forresten godt hun kan bytte navn til Janicke, for det er jo det hun egentlig heter.)

(Stilrent og innbydende hjemme hos Janke.)




1. Hvorfor begynte du å blogge ?

Jeg leste bokblogger lenge før jeg begynte selv. Around books var en av de første bokbloggene jeg fulgte og som jeg i ny og ne kommenterte på anonymt. Ganske raskt så jeg at det var mange ”gjengangere” i kommentarfeltene og at bloggerne hadde en samtale seg i mellom som jeg hadde lyst å være med i. Som anonym er du litt på siden og jeg tenkte lenge på at jeg kanskje skulle starte selv. Det som var utslagsgivende for at jeg begynte i november 2008 var for det første at en venninne av meg startet matbloggen lekkermunn.no, og hun oppfordret meg til å starte selv. En annen grunn var at jeg hadde lyst til å teste ut det sosiale mediet som en blogg er, og at jeg så på det som en god mulighet for å øve meg på å skrive korte, og i så stor grad som mulig presis tekster om bøker og reise. Jeg har antageligvis, på linje med andre bloggere, et formidlingsbehov, i betydningen at jeg alltid har likt å diskutere bøker med andre. Og bloggen er et godt sted å diskutere bøker.
Jeg merker at jeg i perioder syntes det kan være litt krevende å blogge, og at formidlingsbehovet ikke er like stort hele tiden. Det kan være andre ting i livet mitt som gjør at overskuddet ikke er like stort, eller at konkrete hendelser i samfunnet gjør at jeg får behov for å trekke meg litt unna (22.7 er et godt eksempel).
Bloggen er både en litteratur og reiseblogg, det er dessverre ikke så mange blogger som er dedikert utelukkende til reising (av de norske bloggene), men det har jo sin naturlige forklaring at det er dyrere å oppsøke steder enn å lese om dem.


2. Fortell litt om boksamlingen din.

Boksamlingen min er spredt til nærmest alle rom i huset og på hytten. Jeg liker å ha bøkene ordnet etter alfabetet, sånn at jeg lett finner frem. Foruten skjønnlitteratur har jeg ganske bra med lyrikk, novellesamlinger, arkitekturbøker, fotobøker, kunstbøker, biografier, kokebøker, en anstendig samling reisebøker og reiseskildringer. I tillegg har min kjære mye bøker om historie, særlig om andre verdenskrig. Jeg har også mye fagbøker; filosofi, politiske tekster, statsvitenskap, sosiologi, psykologi og pedagogikk. De er sånn som med de andre bøkene spredt over det hele, og i tillegg har jeg mye på jobben. Jeg drømmer om å samle alle bøkene jeg har hjemme i en stor bokhylle, men det krever antageligvis at vi må bygge om hele huset – så det blir nok med drømmen.

3. Du har skrevet bok, - fortell litt om den arbeidsprosessen.

Ja, den kom ut nå i august. Det er en fagbok, og jeg forsøker å formidle (begeistringen for) temaet til studenter og andre akademikere.
Behovet for å skrive den boken kom gradvis, jeg har skrevet en doktoravhandling og der var det mye som jeg hadde lyst til å ha med som jeg ikke kunne ta med. Jeg hadde allerede bestemt meg for å ta et semester for å skrive, så jeg kontaktet et forlag og de var positive. Jeg hadde hjemmekontor. De første ukene var det litt tungt å organisere seg, men så kom jeg inn i en flyt. Jeg gledet meg hver morgen til å starte skrivingen og jobbet ca. 5 timer effektivt hver dag. I begynnelsen tenkte jeg å ta en Knausgård, og skrive 5 til 10 sider hver dag. Det holdt hardt, men når jeg først hadde et utkast til full tekst kunne jeg skrive om igjen og igjen på det samme, flikke og finslipe på teksten. Det var veldig moro. Nå er jeg redaktør på en antologi om det samme teamet, sammen med Kjell Lars Berge som har gjesteblogget hos meg. Det er litt annerledes, fordi jeg nå skal lese andres tekster og gi tilbakemeldinger, pluss skrive mitt eget bidrag.
Å skrive bok var en udelt positiv erfaring, og jeg ser ikke bort i fra at det blir flere. Jeg håper det.

4. Hvor kommer leselysten fra? 

Leselysten har alltid vært der. Jeg synes det å lese har mange likheter med å reise. Å trekke seg litt unna eller gå ut av mitt eget hverdagsliv, gå inn i noe annet og betrakte noe nytt utenfra samtidig som det kan gi noe til meg personlig. Det å oppleve sammen med andre, om det er sammen med romanfigurene eller å besøke et nytt sted der man ikke normalt oppholder seg er noe jeg liker og som jeg stadig kommer tilbake til. I barndomshjemmet mitt var det en del bøker, min mor var medlem i Boklubbens bøker og i tillegg hadde vi Det Beste-bøkene. Det var stas å lese sammendrag av bøker, for så å låne de jeg ønsket å lese i full versjon på biblioteket. ”De kalte ham El Greco” – den husker jeg som en av favorittene. Min far abonnerte på National Geographic – det satt fart på reiselysten og en kjærlighet for å lese reisebeskrivelser

5. Hva er ditt første bok-minne ?

Jeg har lest siden jeg var liten, men det er en bok som virkelig gjorde inntrykk. Jeg tror jeg fikk den til konfirmasjonen, det må ha vært når jeg var rundt 15 år. Den het Barna i Saigon, og var om en misjonær som jobbet på gaten i Saigon. Den gjorde uslettelig inntrykk og da jeg leste den bestemte jeg meg for at jeg ville jobbe med menneskerettigheter og demokrati. Det har jeg gjort, om ikke på den måten jeg forestilte meg den gangen. Jeg lånte den bort og fikk den dessverre aldri tilbake, men for noen år siden så jeg den på Ikea (!) i en av utstillingene der. Jeg satt meg ned i en av sofaene der og skumleste i en times tid. Begeistringen fra nesten 30 år tidligere var ikke den samme. Boken var rett og slett ganske dårlig. Men den har allerede gjort nytten, som den første store leseopplevelsen, så det spiller i grunn ingen rolle.  

6. Er det en spesiell bok eller et forfatterskap du vil trekke frem fra glemselen ?

Ja, det er det. Sigbjørn Hølmebakk har skrevet noen fantastiske bøker. Det samme har Albert Camus, selv om han ikke kan beskrives som glemt. Han har skrevet bøker som kan være skjellsettende.

7. Hva synes du om de norske bokbloggerne ?

Jeg synes norske bokbloggere er veldig gode. Det er mange som skriver knallbra, og som har spennende synspunkter på bøker. Bloggerne er flinke til å lese variert og de lar seg lett begeistre. Generelt synes jeg at norske bokbloggere gir mange gode boktips og leser i mange kategorier.
Jeg følger litt med på danske bokbloggere, de er også veldig gode – jeg har merket meg at de ofte er mer kritiske til det de leser enn de norske bokbloggerne.


8. Kan du nevne noen utenlandske favoritt-forfattere ?

Jeg kommer ikke unna Paul Auster, Murakami, danske Jens Christian Grøndahl (ikke alt er like bra, men mye er virkelig bra), Carol Shields, Marilyn French, Susan Sontag, Ann Tyler, Sue Miller, Alice Hoffmann, Joan Didon og Ida Jessen. Jeg kunne nevnt flere, Michel Houllebecq for eksempel, men han har jeg et litt ambivalent forhold til. Han gjør det på sin egen måte, det skal han ha.

9. Hvem er Norges mest overvurderte forfatter ?

Det er alltid litt vanskelig å nevne noen med navn, dette er folk som jobber hardt og som gir noe til oss andre. Men siden du spør får jeg trekke frem noen som jeg personlig ikke helt forstår begeistringen for. Det er jo helt subjektivt og alle kan ikke like det samme. Heldigvis.
Jeg er fristet til å si Dag Solstad, men det blir på en måte feil. Det er flere av titlene hans som er virkelig gode og som jeg har likt veldig godt. Jeg tror noe av det som jeg finner litt underlig er den voldsomme begeistringen mange menn viser for Solstad, det blir nesten litt sekt-aktig. Jan Kjærstad, kanskje? Jeg synes ikke bøkene hans er all verden, men han fremstår som en veldig hyggelig fyr. Jeg er spent på den siste boken hans.
Og Ketil Bjørnstad. Han har skrevet noen bøker som jeg ikke kan like i det hele tatt.


10. Har du selv ambisjoner om å utgi noe skjønnlitterært ?

Nei, det har jeg ikke. Jeg får holde meg til det jeg kan: lese bøker og lete etter de store leseopplevelsene.


11. Hva mener du om hjem uten bøker ?

Nei, det blir en personlig greie som jeg forsøker ikke å ta stilling til. Men jeg tar meg i å lure på hvilket liv folk lever når de ikke har en eneste bok hjemme. Dessuten er det å snakke om bøker en fin måte å bli kjent med folk på, i hvert fall for meg. Så når jeg besøker noen som ikke har en eneste bok blir jeg litt usikker på hvem de er, og hvorfor de (åpenbart) ikke leser. I tillegg trives jeg med å titte i andres bokhyller, og jeg syntes rom med mange bøker er veldig hyggelig. Jeg er ingen minimalist, og syntes hvite vegger kan være ganske sterile, selv om det er tidsriktig. I mitt hode er et hyggelig hjem et hjem med bøker, gode lesestoler, og personlig touch. Og bøkene skal stå fremme, de skal ikke være gjemt bort på et rom der ingen oppholder seg.

12. Når du blogger; er det viktig å få respons i form av kommentarer fra medbloggere ?

Ja, det er jo det. Jeg er jo spent hva dere andre bloggere syntes om de samme bøkene. Jeg setter pris på den ”samtalen” kommentarer er.  Men det er ikke sånn at jeg mister motet fordi om få eller ingen kommenterer. Jeg er litt enig med Ståle som du intervjuet tidligere i det han skriver. Bloggen er et prosjekt som jeg gjør for min egen del og hvis andre vil kommentere er det fint. Det som er givende er når folk skriver at de satt pris på omtalen, eller at de fikk lyst til å lese ne bok som jeg har blogget om. Og så er det stas å få kommentar fra forfatterne. Det skjer ikke så ofte, men jeg fikk det da jeg hadde blogget om Mnem. Simon Stranger. Det er forresten en bok som jeg vil bruke anledningen til å trekke frem. Det var en av de virkelig store leseopplevelsene. Helt uventet, jeg var helt uforberedt på å finne en sånn perle av en bok! Den er ute i paperback, og jeg gir den villig vekk når jeg skal gi bokgaver. Den og Jon Harstad, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet. Og Jeg skal til Katnosa i kveld av Jan Wiese.

13. Hva synes du om forfatterskoler?

Jeg synes det høres ganske morsomt ut! Hadde jeg vært 20 år med ambisjoner om å bli forfatter hadde jeg kanskje søkt meg inn på en.  Jeg er litt hekta på bøker om skriving og synes det er givende å lese om andres tanker om tekst, det viser seg at mange tanker og erfaringer går igjen. (Den siste nye av Langeland er bra, han bruker Ut å stjæle hester som eksempel).  Og det må være veldig ok å få tilbakemeldinger på det en skriver, fra folk som er vant med å lese tekster.  Spørsmålet om forholdet mellom det frie kreative og skriving som et håndverk ligger vel implisitt i spørsmålet ditt. Det har jeg i bunn og grunn ikke så mange tanker om. Det har kommet mange flinke folk ut fra disse skolene (for eksempel Ørstavik og Knausgård) og vi får aldri vite om de hadde lykkes like godt uten å gå på forfatterstudium.

Takk for fine svar, Janke ! (Jeg syns vi har gjort oss fortjent til noen kommentarer.)


6 kommentarer:

  1. Fint intervju. Jeg ble av en eller annen grunn veldig nysgjerrig på Simon Strangers "Mnem", og må ta en titt på den.
    Jeg samler også på bøker om skriving (og oversettelse), og Henrik H. Langelands "Fortellekunst" er virkelig en fin bok. Jeg leste den med stort utbytte og var nylig på kurs med ham, som økte utbyttet ytterligere.

    SvarSlett
  2. Må være hyggelig for deg, Jørn, å se at flere har begynt å bokblogge pga deg !

    SvarSlett
  3. Veldig fint og inspirerende intervju! Simon Stranger har jeg lest overveldende positive ting om allerede, og bøkene hans ble flyttet enda høyere opp på ønskelisten nå.

    SvarSlett
  4. Geir: Ja, det er utrolig hyggelig. Jeg blir nesten litt flau.

    SvarSlett
  5. Janke ruler! Hun er superdama blant bokbloggere, helt klart. Og så har hun det veldig pent hjemme.

    Så nå må jeg tørke støv.

    Flott Dipso - fortsett fortsett!

    SvarSlett
  6. Hej, jeg er en udenlandsk långiver, jeg besluttede at yde kort, mellemlang og lang løbetid til ærlige mennesker, der på trods af deres månedlige indkomster kæmper for at opfylde deres grundlæggende behov. Renten på lån er 2% af hele lånet, og lånevilkårene er meget enkle. De ønskede lån opnås inden for få timer efter indgivelsen af ​​ansøgninger. hvis interesseret kontakt os via
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)

    VI KAN FINDE FØLGENDE:

    • Lån til alle
    • Udbetaling af lån på alle former for fast ejendom
    • Flerfamiliehus / lejlighedskomplekser
    • Lån til investorens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån til udenlandsk købers
    • Kommercielle lån
    • Jord / Byggeri
    • Nyt kommercielt / flerfamilieprodukt, med en lav rente på 2%
    • Lånebeløb: 3.000 euro - Over

     Hvis interesseret bedes du kontakte os med en konstant ledsager af kredit gennem dette;

    Gonzalez Andres Financial Company;
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
    Mr. Gonzalez J. Andres

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !