fredag 24. juni 2011

Dipsolitteraten intervjuer andre bloggere om bøker (8)



(Begge foto: Nina Ruud)


I bloggsfæren kjenner vi henne som Bokdama. En forlagsansatt dame som besitter en boklig entusiasme utenom det vanlige. Ei veldig positiv jente, som nå også blogger på jobb.

Idag intervjuer jeg Anette Garpestad.


1. Hvorfor begynte du å blogge ?


Jeg ble nysgjerrig på blogging i 2008. Visste lite om denne formen for selvpublisering, men begynte å aktivt oppsøke blogger og lese det som ble skrevet om spesielt bøker. Jeg hadde nok også en uforløst trang til å formidle leseropplevelsene mine og fortelle om dette livet på innsiden av forlagshuset. Ved å starte opp Bokdama i februar 2009 tenkte jeg at jeg kunne få tilfredsstilt flere ønsker: Å formidle leseglede, å skrive om temaer som opptar meg, å få oversikt over lesingen min ved å føre en boklogg og i tillegg å aktivt lære meg selv hva blogging handlet om. 


2. Og nå blogger du også på jobben ? (Det må jo være en drømmejobb!)

Det er jo litt småcrazy, er det ikke? Hadde noen fortalt meg for to år siden at jeg ville begynne å jobbe med blogging, så ville jeg ha ledd rått :-)! Men ja, jeg gjør jo det. Prosjektet med lansering av Forlagsliv har vært en fest å være med på. Å få følge prosessen fra første spede idé, til å se den oppslutning og det engasjementet som finnes i Cappelen Damm og alt talentet av skribenter - det er fantastisk! At vi har fått med oss så mange flinke folk på forlaget og av våre forfattere (det kommer flere!) er det bare å la seg imponere av. Jeg styrer forsiden på Forlagsliv.no, men alle bloggerne forsyner meg med innlegg som kan løftes opp og brukes. I tillegg blogger alle på Forlagsliv om akkurat det de selv har lyst til. Som redaktør blir jeg gjerne spurt om å lese tekster før de publiseres, pusser gjerne litt og sørger for at folk legger inn ekstra ting som lenker og bilder. I tillegg hjelper jeg til med teknisk support og veiledning i WordPress. I tillegg til bloggen er det jeg som har overoppsyn med Cappelen Damms kontoer på Facebook og Twitter. 

Det er en drømmejobb. Absolutt. Men tidkrevende og til tider altoppslukende. Det er ikke mye i livet mitt som ikke dreier seg om forlag, bøker eller internett. Må vel være barna, eventuelt?



3. Et det en spesiell bok eller forfatter du vil trekke frem fra glemselen ?

En bok jeg savner, og som jeg gjerne skulle sett i nytt opptrykk, er Luís Sepulveda: Den gamle mannen som leste kjærlighetsromaner. Jeg har et slitt eksemplar stående i hyllen min hjemme. Tør ikke å låne den bort, fordi jeg er redd den ville bli borte. En helt nydelig liten roman om en gammel mann som bor langt inne i Amazonas og gleder seg til den ene gangen i året hvor tannlegen kommer på besøk. Tannlegen har nemlig med seg bøker. Jeg googlet den nå og fant denne lille omtalen på NRKs sider. 


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.348316

Det er en sånn bok som bokelskere blir varme i hjertet av og som man aldri glemmer etter å ha lest. Jeg fikk den i sin tid anbefalt av min første sjef i norsk bokbransje, Karen Melvær. Hun elsket denne boken og sørget for at vi i bokhandlene hennes i Bergen sannsynligvis egenhendig solgte halve opplaget av den innbundne utgaven. Men den er altså tom på forlaget. Gyldendal: Nytt opptrykk!! Pocket!


4. Har du noen utenlandske favorittforfattere ?


Jeg har mange utenlandske favorittforfattere. Først og fremst amerikanske, med Jonathan Franzen og Siri Hustvedt i spissen. Gabriel Garcia Marquez er også en favoritt. Franske Delphine de Vigans setter jeg også stor pris på.


5. Du treffer sikkert mange forfattere i forlaget. En gjeng egosentriske primadonnaer ?

Jeg treffer mange forfattere på forlaget, ja. Noen av forfatterne våre har jeg vært fan av i årevis før jeg begynte på forlaget. Det blir aldri dagligdags å møte dem i kafé Elling, bokhandelen vår, på forlagsfestene eller i korridorene. Jeg kan avsløre at de, akkurat som alle andre folk, stort sett er veldig hyggelige! Noen mennesker har man bedre kjemi med enn andre, naturlig nok. En gjeng egosentriske primadonnaer? Nei, langt derifra. Noen har personligheter som tar plass, men det skulle da virkelig bare mangle!


6. Fortell litt om boksamlingen din.

Eklektisk er kanskje ordet? Som gammel bokhandler og etter hvert forlagsmenneske, så samler du på deg mange bøker. Tenk, til høsten har jeg jobbet med bøker i 17 år! Jeg har i perioder vært flink til å kvitte meg med bøker. Da holder jeg gjerne "bokskred" for vennene mine, hvor de kan komme og plukke bøker i det jeg vil kvitte meg med. Det er populært!


Av det som pr. i dag står i bokhylla så er det noen forfattere som utmerker seg. Jeg har stort sett alt av William Gibson, nesten bare engelske pocketutgaver. Erlend Loe har jeg også en nesten komplett samling av. Merkelig nok har jeg en drøss Unni Lindell stående i hylla, noe som er snodig med tanke på at hun ikke er en av mine favoritter


7. Hvem er Norges mest overvurderte forfatter ?

Ha ha ha, det blir vanskelig å svare på, du! La oss bare si at det ikke er noen av forfatterne på Cappelen Damm?


8. Hvor kommer leselysten din fra ?

Nysgjerrighet. Og gleden over den gode teksten.


9. Utgis det for mange bøker her i landet ?

Noen ganger tenker jeg ja. Andre ganger tenker jeg, langt derifra. Jeg gleder meg over å bo i et land som Norge hvor det utgis et stort spekter med bøker og hvor utgivelsene også kommer seg ut til bibliotekene. Norsk litteratur står mye sterkere enn f.eks den svenske og det kjøpes mye bøker i dette landet. Det tyder på at det norske folk er et lesende folk, og da kan det gjerne komme ut mange bøker. 


10. Hva synes du om nivået hos de norske bokbloggerne ?

Det er flere meget gode bokbloggere i Norge. Eksempler på dette er f.eks Knirk og Solgunn (i de perioder hvor hun har tid til å lese;-)). Jeg digger også redaksjonen til Bokmerker, som gjør noe som funker meget godt. Det er selvsagt enklere å variere og tematisere når man er flere som skriver, litt slik som Forlagsliv. Men jeg mangler nok en offensiv holdning til bloggingen og en tanke på hvorfor man blogger, rent bortsett fra å bli lest. Bokelskerinnen er kanskje den av bloggerne som er tydeligst på at hun bygger opp et nettverk og har en plan med bloggen sin?


11. Hva er din mening om hjem uten bøker ?

Jeg mener jo, bokhyllebegeistret som jeg er, at et hvert hjem bør ha bøker. Synlig. Men det kan også oppleves som kultursnobbete og elitistisk? For min del handler det ikke om å ha "de riktige bøkene" i bokhyllen, hyllen min inneholder alt fra nobelprisvinnere til Charlaine Harris. Pocket og innbundet. Tegneserier. Jeg er opptatt av estetikken i bøkene og de opplevelsene de har gitt meg. Det er pent og det gir varme til et rom. Hjemme hos meg finner du bøker i alle rom bortsett fra på badet. Det er sånn jeg vil ha det.

Samtidig vokste jeg opp i et hjem hvor det ikke ble lest mye annet enn underholdningsromaner, Donald Duck og barnebøker som kom uoppfordet fra bokklubben. At jeg skulle bli et bokslukende barn var langt ifra selvfølgelig. Biblioteket ble brukt hyppig da jeg ble gammel nok og det sørget for at jeg fikk fyllt på med bøker konstant. Min mor leser en del romaner, men mine søsken for øvrig er ikke det minste interessert. Er ikke det merkelig?
Så. Et hjem uten bøker trenger ikke å bety at man ikke får lesende barn. Samtidig som et hjem fullt av bøker ikke trenger å bety at avkommet blir professor. Men et hjem uten bøker er for meg sjelløst på mange måter.

12. Er det en norsk forfatter du har lest alt av ?


Jeg har nok lest alt av Erlend Loe. Tror jeg. Av Gert Nygårdshaug mangler jeg bare å lese manuset på Chimera som kommer til høsten ;-)...   

3 kommentarer:

  1. Gert er en av de få forfattere jeg har rukket å samle nærmest alt av i bokhylla - Mangler bare søthjerte!

    SvarSlett
  2. Hej, jeg er en udenlandsk långiver, jeg besluttede at yde kort, mellemlang og lang løbetid til ærlige mennesker, der på trods af deres månedlige indkomster kæmper for at opfylde deres grundlæggende behov. Renten på lån er 2% af hele lånet, og lånevilkårene er meget enkle. De ønskede lån opnås inden for få timer efter indgivelsen af ​​ansøgninger. hvis interesseret kontakt os via
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)

    VI KAN FINDE FØLGENDE:

    • Lån til alle
    • Udbetaling af lån på alle former for fast ejendom
    • Flerfamiliehus / lejlighedskomplekser
    • Lån til investorens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån til udenlandsk købers
    • Kommercielle lån
    • Jord / Byggeri
    • Nyt kommercielt / flerfamilieprodukt, med en lav rente på 2%
    • Lånebeløb: 3.000 euro - Over

     Hvis interesseret bedes du kontakte os med en konstant ledsager af kredit gennem dette;

    Gonzalez Andres Financial Company;
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
    Mr. Gonzalez J. Andres

    SvarSlett
  3. Livet mitt har vært så positivt siden jeg møtte deg. Jeg tenkte nesten at det ikke var noe håp om å gjenforenes med min kone. Men jeg leste disse gode anmeldelsene om arbeidet ditt, og kjøpte en ekstra spell. Jeg la all min tro på deg og fulgte dine instruksjoner til brevet. Vi er lykkeligere nå enn noen gang. Alt ser perfekt og så naturlig ut! Det er det jeg elsker med trylleformularen din. Takk for din hjelp Dr. Ilekhojie for din tid, for deg som bryr deg og ditt vakre hjerte. Hvis du trenger lignende hjelp, vennligst kontakt Dr Ilekhojie WhatsApp Dr Ilekhojie på +2348147400259 eller e-post gethelp05@gmail.com

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !