onsdag 6. april 2011

Dipsolitteraten intervjuer andre bloggere om bøker (4)


Hun heter egentlig Lise Forfang Grimnes, men i bloggsfæren kjenner vi henne som knirk
Hun tok - som forventet - utfordringen på strak arm; var faktisk glad for å bli spurt. Så jeg tror Lise er akkurat sånn som hun fremstår i bloggen; en ujålete og begeistret litteraturformidler.
(Den beleste hunden Fanti vokter Lises boksamling)


1. Ditt hus står i lys lue! Efter å ha reddet katter og hunder, samboer, svigermor, mormor og de 8 ungene ut av huset og i sikkerhet fra flammenes rov, så har du 5 sekunder på å redde deg selv og én bok. Hvilken bok velger du?

Jeg har en stor samling signerte bøker som jeg har arvet etter moren min og besteforeldrene mine, så da tror jeg det blir en av bøkene Vesaas signerte til mormoren min.

2. Fortell litt om boksamlingen din ? 

Jeg eier ingen systemer - bøkene formerer seg som hybelkaniner, og jeg river meg i håret. Hvis jeg gjør et slags overslag så har jeg omtrent tusen bøker i stua, like mange på kontoret, like mange på soverommet til gutta, like mange i kjelleren og like mange på loftet. Jeg gir bort bøker hele tida – særlig pocketbøker. Bøker er til for å deles!
Forresten, jeg har én hylle med orden: Der står bøkene som venter på å bli lest. I skrivende stund er det 29 bøker der. Noen kommer til å forbli uleste, men det er en slags ambisjonshylle – bøkene som skal leses i nær framtid.
Hva slags bøker jeg har stående i hylla ellers? På kontoret har jeg bøker om muntlig språk,  tekstutvikling, muntlig fortelling, og en vanvittig stor eventyrsamling med historier fra hele verden, inkludert myter, eventyr, sagn, legender, bibelfortellinger og andre religiøse skrifter.
Jeg har stor bredde i bokhyllene ellers, fra en stor samling fantasylitteratur til gamle bøker jeg har arvet. Mange oppslagsbøker, leksikon, historiebøker…..og så har jeg en del bøker fra landbruksskolen; om melking av kuer og sånt (hvorfor har jeg ikke kastet dem!? Jeg kan jo melke nå.)

3. Hvorfor begynte du å blogge om bøker ?

Fordi jeg leser så mye og har et stort behov for å dele tanker og formidle opplevelser. Jeg skrev først på pc’en, i et vanlig worddokument, men så forsto jeg at blogging kunne være en måte å komme i kontakt med andre som bruker mye tid på å lese. Blogging er et moderne ord, men egentlig er det en forlengelse av de gamle lesesirklene, eller diskusjonsfora om litteratur. Det er ikke så mye hokus pokus egentlig.

4. Kan blogging være en god skriveøvelse ?

Klart det! Jeg har utviklet meg som skriver gjennom ”Knirk”, og er opptatt av blogging som en egen sjanger. Den kan være (bør være?) befriende lite formell og ligge tett opptil det muntlige språket. Jeg er alltid opptatt av at bloggomtalene jeg skriver skal ta utgangspunkt i opplevelsen av å lese en bok. På lik linje med andre som skriver mye, bør bokbloggere utforske sjangeren – man kan hele tiden utvikle seg til å bli en bedre skribent/blogger.

5. Gir det status å ha mange bøker? Er det et element av snobberi ved det å ha en stor boksamling?

Jeg bor på Øvre Romerike og folk synes nok mer jeg er en raring enn en snobb som har så mange bøker. Status? Tja, det spørs som sagt hvem du spør. Det finnes jo mange kjedelige bøker også, selv om jeg innrømmer at jeg ofte snoker i folks bokhyller når jeg er på besøk.

6. Hva synes du om hjem uten bøker ?

Jeg er opptatt av folka i et hjem og synes spørsmålet er ledende i snobbete retning. Bedre spørsmål: Hva synes du om en bok uten hjem? Det er mye tristere.

7. Blir vi bedre mennesker av å lese skjønnlitteratur ?

Jeg tror vi blir klokere mennesker av å høre andres historier og fortellinger. Enten i boks form, i samtalens form, i filmens, dansens, teaterets form. Rundt kjøkkenbordet eller på en kafé langt hjemmefra. Jeg tror man også kan bli mer forvirra – noen ganger tenker jeg at jeg konstant vandrer i andre folks liv; gjennom litteraturen og gjennom arbeidet mitt med muntlige fortellinger. Det beriker og forvirrer.

8. Har du selv ambisjoner om å utgi bok ?

Dipso, det er et privat spørsmål – ingen kommentar. 
Men forresten, jeg er medforfatter på en bok som utkommer i løpet av 2012 på Fagbokforlaget . Boka omhandler muntlige ferdigheter. Jeg jobber frilans som forteller; som kursholder og på scenen, først og fremst som utøver i Den Kulturelle Skolesekken.

9. Tror du bokbloggerne etterhvert vil overta de profesjonelle anmeldernes rolle?

Nei, det tror jeg ikke. Vi er et supplement. Samtidig skal man ikke undervurdere bokbloggere, det er en broket forsamling, og noen har både formell kompetanse og en god penn. Jeg legger merke til at du oftere kommer inn på bokblogger enn aviser når du søker på visse titler på nettet. Jeg tror folk lett blir påvirket av bokbloggeres oppfatninger, siden de er subjektive og tar utgangspunkt i begeistring og leserglede.

10. Kan du anbefale en påskekrim ?

Jeg leser ikke særlig mye krim, men jeg har akkurat lest debutromanen til Kurt Hanssen,  ’Forglemmegei’. Det er en god, gammeldags krim hvor organisten i Bryn menighet blir funnet drept i kirken.
--- 

Takk for at du stilte opp, Lise!

6 kommentarer:

  1. Ha ha! Jeg så ikke at du intervjuet Tom Egeland i går og ser med begeistring at vi begge kombinerer bokhylle med hund. Ny trend?

    SvarSlett
  2. Så bra svar på spørsmål nummer seks! (Og fin bikkje.)

    SvarSlett
  3. Skal si du holder høyt tempo med intervjuene dine, Geir. Morsomt å se menneskene bak bloggene. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Forresten kombinerer jeg også bøker og hund. Bikkja kan ses på bloggen min.

    SvarSlett
  4. Kanskje tempoet er for høyt. Dumt å bruke opp en god idé på kort tid.

    SvarSlett
  5. Moro er det uansett tempo! Kjør på!

    SvarSlett
  6. Hej, jeg er en udenlandsk långiver, jeg besluttede at yde kort, mellemlang og lang løbetid til ærlige mennesker, der på trods af deres månedlige indkomster kæmper for at opfylde deres grundlæggende behov. Renten på lån er 2% af hele lånet, og lånevilkårene er meget enkle. De ønskede lån opnås inden for få timer efter indgivelsen af ​​ansøgninger. hvis interesseret kontakt os via
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)

    VI KAN FINDE FØLGENDE:

    • Lån til alle
    • Udbetaling af lån på alle former for fast ejendom
    • Flerfamiliehus / lejlighedskomplekser
    • Lån til investorens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån til udenlandsk købers
    • Kommercielle lån
    • Jord / Byggeri
    • Nyt kommercielt / flerfamilieprodukt, med en lav rente på 2%
    • Lånebeløb: 3.000 euro - Over

     Hvis interesseret bedes du kontakte os med en konstant ledsager af kredit gennem dette;

    Gonzalez Andres Financial Company;
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
    Mr. Gonzalez J. Andres

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !