tirsdag 5. juli 2011

Dipsolitteraten intervjuer andre blogger om bøker (11)









(Spectatias fine bokhylle-collage.)

Jeg har kjent henne i nesten fire år, uten å kjenne til hennes nevn (!) Inntil hun svarte på mailen, visste jeg ikke hva hun het. Men jeg tror hun skal få beholde anonymiteten
Hun er klok, lærd og vittig, og nesten alltid en fornøyelse å lese.
Idag inervjuer jeg Spectatia.

1. Hvorfor begynte du å blogge ?
Av en slags nysgjerrighet. Jeg tror jeg ville prøve å se om det kunne gi litt mer... ett eller annet... vet ikke riktig hva. Gjøre lesingen “større”, på en måte.
2. Hvorfor sluttet du å blogge ?   

Ikke egentlig av noen tydelig, sterk grunn. Mer at jeg kom til et slags mettelsespunkt. Synes jeg gjentok meg selv og bloggingen gikk ikke av seg selv lengre. Da passer det å slutte. Eller ta pause. Eller hva det nå er man gjør. For man vet jo aldri hva man får lyst til å gjøre i morgen


3. Hvor kommer leselysten din fra ? Ble det lest mye i barndomshjemmet ?

Noe ble det vel lest hjemme, men det var ikke noe tydelig fokus på litteratur og lesing. På spørsmålet om hvor leselysten kommer fra må jeg nok, som i svaret på spørsmål 1, henvise til nysgjerrigheten. For å bruke en klisjé så synes jeg litteraturen åpner mange dører. Man kan få inspirasjon til de utroligste ting fra å lese om dem. Jeg har også aversjon mot å kjede meg – da er en bok god å ha. Og mens man allikevel leser, får inspirasjon og slipper å kjede seg, så kan man trene språket. Skikkelig Kinderegg, med andre ord.

4. Fortell litt om boksamlingen din ?

Det er en salig blanding der jeg prøver å sortere forskjellige språk og kategorier i forkjellige store og små hyller. I en liten hylle ved senga har jeg de jeg er mest glad i – en liten samling gammel engelsk poesi som jeg har funnet på loppis for en slikk og ingenting. Det er kjekt å ha dem der så man kan ta seg et lite dikt eller to før man sovner, men også at de står der sånn passe strategisk til å rive med seg ut hvis man våkner av at huset brenner.

Min boksamling lever i høyeste grad. Ettersom bøker har en tendens til å finne veien hjem til meg nesten av seg selv tar jeg også med jevne mellomrom en omgang og gir noen bøker utkastelsesordre. Her er det kanskje på sin plass å berolige den som leser dette med at jeg aldri kaster bøker – jeg leverer dem til brukbutikken til Røde Kors.


5. E-bok eller papirbok ?

For min del er det papirbok i pocketformat som gjelder, ennå i hvert fall. Aller helst vil jeg ha gamle bruktbøker med skriblerier i, det gir lesingen en ekstra dimensjon. Men jeg ser ikke bort fra at jeg også kan komme til å lese e-bøker, for det er sikkert praktisk på mange måter.

6. Du er frilans oversetter. Et usikkert yrke ?

Jeg er ikke bare frilansoversetter, jeg er frilans litt av hvert. Driver med transkripsjon, administrasjon og en del annet også. Men uansett er det jo på en måte usikkert å være frilanser, i teorien i hvert fall. Men jeg har vært frilanser i over ti år, så jeg er ikke det minste urolig. Det ordner seg altid med jobb, selv om det varierer i intensitet og innhold. Og jeg skulle antageligvis dø av kjedsomhet hvis jeg alltid visste hva neste uke, måned og år skulle gi på jobbfronten.

7./12. Hva er den største forskjellen mellom det svenske og norske bokmiljøet ? Hva syns du om de svenske og norske bokbloggerne ?


Føler ikke at jeg har nok oversikt til å si noe generelt og fornuftig om dette. Men hvis du vil ha det med på bloggen kan jeg si: At norske bokbloggere er lettere å fornærme.


8. Hvem er Norges mest undervurderte forfatter? Og den mest overvurderte ?


Jeg har nok ikke noe kvalifisert overblikk over norske forfattere, men den som spontant faller meg inn som overvurdert er Thure Erik Lund. Det er sikkert fullstendig urettferdig å utnevne ham, for jeg har bare lest en av bøkene hans, Inn, men den fikk jeg følelsen av at var et slags “tankespinn på trykk” fra en mål- og meningsløs unggutt.



Undervurdert, da må jeg ta utgangspunkt i de jeg liker, som Askildsen, Hobæk Haff og Knausgård, men de er jo ikke undervurderte, så jeg kommer ikke på noen.


9. Du har et spesielt nært forhod til Philip Roth. Hvorfor det?


Jeg opplever at han tør så mye. Han tør å tenke en masse tanker som på forskjellige måter sikkert kan være slitsomme, men hvis vi aldri gjør det så skraper vi jo bare på overflaten av livet, og det er kjedelig, det!



10.Hva er din mening om hjem uten bøker ?




Jeg synes det er artigere å komme inn i et hjem med bøker enn i ett uten. Men bare det at det finnes bøker er ikke nok, for mange bøker er jo akkurat like intetsigende som eierne sine


11. Hvorfor leser vi skjønnlitteratur ?Av mange forskjellige grunner – for vi mennesker er forskjellige – og jeg kommer nok ikke på så mange flere grunner enn de som allerede har blitt nevnt tidligere i denne intervjuserien


(12. se ovenfor)

13. Er det spørsmål som du gjerne vil bli stilt ?


“Hva er meningen med livet?” er et fint spørsmål å avslutte et intervju med, synes jeg. Men det må jeg tenke meg om en stund för jeg har svaret på.

2 kommentarer:

  1. Veldig hyggelig med et gjenhør med Spectatia! Hun er fremdeles savnet som blogger!

    SvarSlett
  2. Hej, jeg er en udenlandsk långiver, jeg besluttede at yde kort, mellemlang og lang løbetid til ærlige mennesker, der på trods af deres månedlige indkomster kæmper for at opfylde deres grundlæggende behov. Renten på lån er 2% af hele lånet, og lånevilkårene er meget enkle. De ønskede lån opnås inden for få timer efter indgivelsen af ​​ansøgninger. hvis interesseret kontakt os via
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)

    VI KAN FINDE FØLGENDE:

    • Lån til alle
    • Udbetaling af lån på alle former for fast ejendom
    • Flerfamiliehus / lejlighedskomplekser
    • Lån til investorens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån til udenlandsk købers
    • Kommercielle lån
    • Jord / Byggeri
    • Nyt kommercielt / flerfamilieprodukt, med en lav rente på 2%
    • Lånebeløb: 3.000 euro - Over

     Hvis interesseret bedes du kontakte os med en konstant ledsager af kredit gennem dette;

    Gonzalez Andres Financial Company;
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
    Mr. Gonzalez J. Andres

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !