torsdag 5. februar 2015

Dipsolitteraten intervjuer Lars Fiske

Steffen Kverneland &  Lars Fiske. Man knapt nevne den ene, uten også å ta med den andre. To svirebrødre, sjelefrender, kolleger og gode venner, som bl.a. har samarbeidet med tegneseriebøkene Kanon 1-5. Og den geniale biografien "Olaf G."
Kverneland har jeg intervjuet før.
Idag er det Lars Fiskes tur.



1. Første spørsmål kommer fra Kverneland: Bruker De  linjal? (Ifølge han så er det ditt favoritt-spørsmål!)
Jeg bruker linjal. Men kun på blyantstadiet. Når jeg tusjer over blyantstrekene gjør jeg det på frihånd med en pennesplitt for å oppnå den ujevnheten som må til slik at det ikke ser ut som en robotskapt strek. (Kverneland tuller med Dem, Isaksen, det er ikke mitt favoritt-spørsmål. Har man et slikt?)

2. Hvordan fant dere sjelefrender hverandre?
Det var på Raptusfestivalen i Bergen vennskapet for alvor oppstod. Vi satte ikke helt pris på den profilen festivalen kjørte med på den tiden (slutten av 1990-tallet), så vi tok oss opp til Fløyen der vi drakk øl og snakket kunst

3. Dere har begge fått utmerkelser og priser de siste årene, - har det vært en lang og tung vei, før den velfortjente anerkjennelsen?
Jeg tegnet min første tegneserie som 12 åring og fikk Kulturdepartementets tegneseriepris alt som 15 åring, så nei; veien har ikke vært tung.

4. Du har forklart det før, men hvordan fant du din egen "strek"?
Det har vært en lang prosess. Det begynte med Tintin-streken, og har vridd og vrengt seg på plass etterhvert.  

5. Steffen sleit med MUNCH i minst 7 år. Du jobber mye med og om Schwitters. Hvorfor? Opplys oss som ikke har peiling! En rar menneskeskjebne etter hva jeg har forstått?
Mitt 6 år lange arbeid med Schwitters er avsluttet, i og med boka Herr Merz som kom i 2012. Jeg har alltid vært opptatt av de store -ismene på begynnelsen av 1900-tallet, og Schwitters viste seg å være en av de sentrale avantgarde-kunstnerne fra den perioden, og perfekt for en tegneserie-kunstner-biografi. Hans kobling til Norge gjorde også sitt til at jeg satte i gang med prosjektet.

6. Når forsto du at tegning kunne bli et levebrød?
Da jeg solgte min første tegneserie til KOnK som 15-åring.

7. Siden dette er en bokblogg, så må jeg nesten spørre om hva din bokhylle inneholder?
Jeg har flere bokhyller. En på kontoret (mye referanse-, kunst og tegneseriebøker), en på vårt sommersted i Skåne (svenske bøker) og flere hjemme på Ensjø. Jeg har en stripe med romaner og biografier, men i hovedsak er hyllene fylt med tegneserier og kunstbøker. Den aktive bokhylla er over sengen. Der står akkurat nå (så vidt jeg husker, jeg sitter på kontoret) Hemingways noveller, Bing & Bringsværds antologier Østenfor sol og Vestenfor måne, Solstads Medaljens forside, Richardsons Picasso, The Rabbis Cat av Johan Sfar og så leser jeg The Gilded Gutter Life Of Francis Bacon av Daniel Farson.

8. Jeg regner Kverneland som en meget "litterær" tegner. Kan vi si det samme om deg?
Jeg forholder meg nok enda mer til den visuelle kunsten. Men litteratur er også en viktig inspirasjonskilde for meg.

9. Hvordan oppsto "KANON"-serien?
Vi hadde fullført Olaf G. Og forstod raskt at samarbeidet måtte fortsette. Steffen fikk ideen til en årlig antologi og navnet KANON.

10. Drikker dere virkelig så mye i virkeligheten? Eller litt mer i tegneseriene?
Ja, like mye i virkeligheten.  Nei, ikke mer i tegneseriene. Men vi drikker ikke når vi jobber og det er jo stort sett jobbe vi gjør hele tiden
  
11. Dette var ment å være et koselig, harmløst intervju: Men vi kommer dessverre ikke utenom; Din umiddelbare reaksjon  på terroraksjonen mot redaksjonen i Paris?
Forferdelig og avskyelig.

12. Ytringsfrihet, Lars. Er du redd, og sensurerer du deg selv som tegner?
Jeg arbeider ikke som politisk tegner og har foreløpig ikke stått overfor selvsensurproblemet. Som illustratør/tegner forsøker jeg tenke igjennom hvordan det jeg har laget vil bli oppfattet av mottakeren.




Fiskes referansebibliotek på kontoret.


---




4 kommentarer:

  1. Hei damer og herrer
    Har du stort behov for økonomisk forsterkning (Lån)?
    Mange mennesker står overfor utidige økonomiske utfordringer, og de fleste av dem er ikke i stand til å få aksjelån fra sine lokale banker eller andre finansinstitusjoner på grunn av høy rente, utilstrekkelig sikkerhet, gjeld / inntekt forhold, lav kredittscore eller andre årsaker.

    Hvis du har behov for et presserende lån, vil jeg råde deg til å kontakte selskapet mitt, så kan vi hjelpe deg med et lån.
    Vi tilbyr alle slags lånetjenester (personlig lån, forretningslån, pantelån og mange andre), vi tilbyr både langsiktige og kortsiktige lån, sikrede og usikrede lån, og du kan også låne opptil 20 millioner euro. Jeg vil hjelpe deg med å oppnå en rekke mål med et bredt spekter av låneprodukter.

    For mer informasjon om vårt lånetilbud; her er vår kontaktinformasjon.
    Kontakt e-post: novicapfinancialservices@gmail.com
    Kontaktnummer: +31642117819 (WhatsApp)

    Ingen flere ventetider eller stressende bankbesøk. Tjenesten vår er tilgjengelig 24/7 - du kan få et lån og fullføre transaksjonene dine når og hvor du trenger det.

    SvarSlett
  2. Gud morgen,

    Leter du etter et forretnings-, personlig- eller pantelån,
    billån, studielån, lån
    konsolideringslån, usikrede lån, kapitaløkning
    risiko osv. Har du fått avslag på lån fra en bank eller annen bank?
    flere økonomiske programmerer? flere grunner. Du foretrekker avgjørelsene deres
    Kreditt! Jeg er en pastor der en privat utlåner deltar
    utlån til bedrifter og privatpersoner til lave og
    rimelig 2%. Interessert? kontakt oss
    ordne et overføringslån innen 48 timer. TA KONTAKT MED:
    philipmarkloanfirm8420@gmail.com

    SvarSlett
  3. Assalamualaikum

    Mitt navn er Kartika Fitri (kartikafitri74@gmail.com) fra Bogor (Indonesia), under Covid19-pandemien, mannen min hadde virksomhet i gjeld fordi han ikke kunne følge med, så jeg søkte på nettet hvordan jeg kan få et personlig lån fordi jeg ikke har sikkerhet, jeg kontaktet flere selskapslån men det viser seg å være svindel og svindel etter at du har sendt dem penger, vil du ikke høre fra dem igjen

    Så jeg så et innlegg fra Mahammad Ismali (Mahammadismali234@gmail.com) om et lån fra Dangote Loan Company via e-post: Dangotegrouploandepartment@gmail.com med 2% lånerente, så jeg kontaktet dem etter prosedyren deres, og jeg fikk lånet mitt 500 000 000,00 ( 500 millioner) ble godkjent og overført til oss

    Jeg vil takke Dangote Loan Company og også Mahammad Ismali, og jeg sier takk for alltid, mitt råd til alle som leser dette, kaster ikke bort tiden din på å lete etter lån der kontakt Dangote Loan Company og jeg sverger med livet mitt at de er ekte og lovlig

    SvarSlett
  4. Jeg heter Ingrid, jeg vil gjerne dele et bemerkelsesverdig vitnesbyrd om hvordan jeg fikk 200.000 Euro, LÅN gjennom ELENA NINO kredittinvestering og alle slags. hvis du er interessert i et lån kontakt på e-post: elenanino0007@gmail.com

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !