fredag 2. mai 2014

Proust questionnaire




Proust questionnaire var opprinnelig spørsmål som forfatteren Marcel Proust ble stilt av franske aviser, og som han besvarte i 1890. Senere har magasinet Vanity Fair hatt lignende spørsmål som fast innslag på baksiden av bladet. Bokvennen - litterært magasin har latt seg inspirere til å stille noen utvalgte av disse spørsmålene til norske forfattere.
Dipsolitteraten gjør nå det samme, men lar enqueten gå sine egne veier mellom bokbloggerne.
Jeg regner med at jeg selv må i ilden etterhvert. Men i første omgang gir jeg stafettpinnen til Knirk og til Aroundbooks, og håper at de kan sende den videre til interessante mennesker i bloggsfæren.

Hvilken levende eller død person beundrer du mest?

Hva er din største ekstravaganse?

Hva misliker du mest ved ditt utseende?

Hvilket ord eller uttrykk bruker du for ofte?

Hvilket talent skulle du ønske at du hadde?

Hva er din mest skattede eiendel?

Hva er din favorittbeskjeftigelse?

Hvem er din litterære helt?

Hvem er din favorittkomponist?

Hvem er din favorittmaler?

Hvem er din favorittforfatter?

Hva angrer du mest på?

Hva er din største frykt?

Hvilke egenskaper setter du høyest hos en mann?

Hvilke egenskaper setter du høyest hos en kvinne?

Når og hvor var du lykkeligst?

Hvordan vil du helst dø?




---


2 kommentarer:

  1. Jeg sa at jeg skulle se på denne, Geir, og nå har jeg gjort det. Men jeg anser dette som altfor personlige spørsmål til at jeg vil besvare dem på nettet. I hvert fall hvis jeg skal svare ærlig, og det er formodentlig meningen?

    SvarSlett
  2. Ja, det er vel meningen. Men det er klart du kan få slippe. Det ser forresten ut som om "Knirk" sliter litt, også, - så kanskje jeg selv får besvare spørsmålene som best jeg kan, før jeg sender andre ut på neste etappe.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !