tirsdag 8. november 2011

Bjørneboe, Skagen og Rem


I det store og hele ble Tore Rems Bjørneboe-biografi møtt med stående ovasjoner både av kritikerne og leserne. I den grad den ble møtt med sur kritikk, så kom det fra antroposofisk hold. Og fra forfatteren Kaj Skagen spesielt.
Jeg visste at det hadde foregått en polemikk mellom Skagen og Rem etter at 1. bind Sin egen herre utkom i 2009, men uansett hvor jeg søkte, så fant jeg ikke ut hvor debatten foregikk.
Ikke så rart at jeg ikke fant artiklene. Jeg leser sjelden nynorsk, og aldri Dag og Tid.
HER kan også du lese polemikken.
En advarsel er på sin plass: Dette er langt ! Og du skal være mye mer enn gjennomsnittlig interessert i Bjørneboe for å følge med i svingene. Som vanlig i norske kulturdebatter, så 'misforstår' de involverte sin motstander; mistenkliggjør den andres motiver, og snakker rett og slett forbi hverandre. Temperaturen og kunnskapsnivået er høyt. Det er iblant dårligere stelt med saklighetsnivået.

PS. Det er uvant å se Kaj Skagen, en tidligere vinner av Riksmålsprisen, skrive på nynorsk. Men han er jo profesjonell skribent, og da må man her til lands "beherske begge målføre", som det heter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !