tirsdag 30. august 2011

Litteraturkritikk, anmelderi og sperrefrister


La oss gå to år tilbake i tid, til en debatt som i det minste jeg ikke fikk med meg. Tore Rem hadde da utgitt 1.del av sin biografi om Jens Bjørneboe. Sindre Hovdenakk var bokanmelder i VG og uttalte i et intervju med Klassekampen at "en dags lesing var nok". Underforstått at han som anmelder i VG ikke trengte mer enn én arbeidsdag til å lese og å skrive en anmeldelse av en biografi på 550 sider + et noteapparat på 70 sider. I samme  intervju hevdet Hovdenakk at man like gjerne kunne fjerne forlagenes sperrefrist på bokomtaler, all den stund både Morgenbladet, Aftenposten og Dagbladet hadde hatt mange siders oppslag om "Sin egen herre" før sperrefristens utløp.
Du kan lese intervjuet HER.
Tore Rem, som hadde brukt tilsammen 5 år på å skrive Bjørneboe-biografien, kalte Hovdenakks anmelderviksomhet naturlig nok for "manglende respekt for intellektuelt arbeid". Du kan lese mer om hans reaksjon her
Det hører med til historien at Sindre Hovdenakk selv er aktuell med en biografi i år, nemlig om kringkastingssjefen og forfatteren Torolf Elster. La oss, for Hovdenakks skyld, håpe at anmelderne satte av litt mer tid til å lese og skrive den anmeldelsen.  

3 kommentarer:

  1. Jeg fikk heller ikke med meg denne debatten. Nå stusser jeg litt på hvordan Hovdenakk mener man kan ta anmeldelsene hans seriøst etter en slik uttalelse. Å si at man ikke trenger å bruke tid på en bok fordi den er beregnet på et allment publikum er kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt. Spesielt når det ligger så mye og så grundig arbeid bak boken. Hovdenakks intensjon var kanskje å gi et spark til bokbransjen, men jeg synes han undergraver både forfatterens arbeid, Jens Bjørneboe og ikke minst lesernes integritet. Nei, da stoler jeg mye mer på de anmelderne som beklager seg over at de ofte får altfor lite tid på bøkene de anmelder.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Endelig! Nå kan jeg kommentere med alt jeg har brent inne med siden du stengte.

    Det jeg har forsøkt å legge inn på denne er som følger:

    Bra innlegg! Jeg er helt enig med deg.

    Ikke store kommentaren med andre ord, men det var godt å få satt det på trykk!

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !