torsdag 18. august 2011

DVD på biblioteket


Vi har en fantastisk fin bibliotekordning i Norge! Gudskjelov er det ingen politisk stemning for å forandre på Bibliotekloven. Det er idag bare FrP som ønsker å tukle med reglene vi har for Folkebibliotekene, som er de mest demokratiske institusjoner vi har her tillands; bygget opp med flid, kunnskap og omtanke gjennom over hundre år.

Nå har jeg sluttet å plage bibliotekarene i Drøbak med sære ønsker. Jeg sitter heller hjemme i egen stue og taster meg inn på noe som heter Samsøk (for Akershusbibliotekene & Deichmanske). Jeg var særdeles aktiv på den siden for 3 dager siden. Og nå er jeg sikret med DVD for flere dager fremover.
Jeg hentet idag følgende filmer:

The Passion of the Christ. Hovedrolle: Jim Caviezel. Regi: Mel Gibson. En på alle måter oppsiktsvekkende  film om Jesu siste timer. Bloddryppende, brutal og realistisk. Mest overraskende er det allikevel at skuespillerne snakker arameisk.
Papillon. Steve McQueen og Dustin Hoffman i glitrende samspill. Basert på Henri Charierre's bestselgende roman. Vel verdt et gjensyn.
Naked Lunch. Regi: David Cronenberg. Basert på William S. Burroughs vanvittige kultroman.
Smoke og Blue in the Face. Et herlig apropos til røykeloven, med favoritt-skuespillere som Harvey Keitel og William Hurt. Basert på Paul Austers Brooklyn-romaner.
Og sist, men ikke minst; Helan & Halvan - en kavalkade. Jeg har aldri vært så begeistret for spillefilmene til Stan Laurel og Oliver Hardy. Jeg ler meg derimot helt skakk - får prolaps - av de korte filmene på 10, 20 og 30 min. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett de to håpløse gutta in action der de jobber i flyttebyrå og skal levere et piano. Det er aldeles naturstridig at jeg fortsatt ler av den filmen. Men det gjør jeg altså.

Gud velsigne de norske Folkebibliotekene !  



2 kommentarer:

  1. Men dette var da en pen filmbukett, Isaksen!
    Nå har jeg faktisk ikke sett "The Passion of the Christ" og "Blue in the Face", men de andre er gode - især "Papillon" og "Naked Lunch". Og "Helan & Halvan" er nostalgisk moro.
    Snurr film!

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !