torsdag 24. februar 2011

På TV i kveld

Bokprogrammet som sendes i kveld er en reprise. Jeg så 'originalen'.
Thure Erik Lunds forfatterskap kjenner jeg veldig lite til. Leste vel etpar kapittel av Grøftetildragelsesmysteriet (het den visst), men så falt jeg av lasset. Etter å ha sett Bokprogrammet har jeg valgt å gi mannen en sjanse til. Ikke den omtalte romanen Strahlbox, men hans essaysamling Forgreininger.
Programlederen Siss Vik virker forresten en smule utilpass både med å befinne seg i Åmot i Buskerud og med å intervjue hr. Lund fra baksetet av en bil. Intens type, denne forfatteren.

NRK1, torsdag 24.2.2011 kl. 23.15Bokprogrammet: Lunds verden
Vi møter forfatteren Thure Erik Lund, 51 år, i hans hjemtrakter. Hans siste roman heter Straahlbox. Kritikerne sier at Lund ikke gjør det enkelt for leseren, og flere gir også opp før boka er ferdig lest. Likevel er det mange som står fast på at Lund er en av de beste og viktigste forfatterne i Norge i dag. En ting er i alle fall sikkert, han er annerledes. Siss Vik forsøker på våre vegne å komme seg inn i Lunds verden.   

5 kommentarer:

  1. Synes dette var hittil årets kjedeligste program.. Ikke særlig spenstig, rett og slett. Ikke var han særlig spennende heller, det jeg gadd å følge med på.

    SvarSlett
  2. Nei, som TV-underholdning var det kanskje ikke så spennende. Men jeg syns det var ålreit å se og høre mannen. Thure Erik Lund har nesten bare vært "et navn" for meg.

    SvarSlett
  3. Leste Lunds "Inn" for et par år siden, og det var ikke särlig göy det heller. Men "Åndsmennesket", en liten tekst av ham som jeg fant på nettet, holdt jeg på å le meg ihjel av, så det skulle väre artig å höre hva du synes om Straahlbox.

    SvarSlett
  4. Hei, Spectatia! Lenge siden sist.
    Nei, jeg har ikke umiddelbare planer om å lese Straahlbox. Når jeg nå gir mannen en ny sjanse, er det hans essays jeg tenker på. Skal legge ut en smakebit i neste blogginnlegg, så du også får se hvordan han er som essayist.

    SvarSlett
  5. Ja, men gud, essaysamlingen, det var jo det du sa. Preseniliteten råder tydeligvis her... Blir nok minst like bra med essaysamlingen. Jeg likte den korte teksten hans bedre enn den lange.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !