onsdag 8. desember 2010

STOR LITTERÆR ADVENTS-QUIZ

Det har vært langt mellom blogg-innleggene mine i det siste. Men nå – i denne søte førjulstid - har jeg strammet meg opp, og laget en quiz til dere. Hele 50 spørsmål fra bøkenes verden er det blitt. Og riktig flink har jeg vært.
Om det er vanskelig? Ja, for ’den jevne leser’ er det kanskje det. Bok-bloggerne kan nok score ganske høyt. Men jeg tror ikke noen klarer fullt hus, denne gang.
Vi får se.
Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger. Men vennligst ikke røp svarene.


Krim før Nesbø

1. Hvem skrev romanen Nattdykk ?

2. Hvilken forfatter hadde bakgrunn som skapsprenger, og skrev bl a krimromanen Lansen ?

3. Hvem skapte den legendariske detektiven Knut Gribb ?

4. Hvem slo igjennom med romanen Jernkorset ?

5. Hvilken VG-journalist skrev romanene Aksjon Ullersmo og Operasjon V for Vanvidd ?

6. Hva var André Bjerkes psevdonym som krim-forfatter?

7. Og hvilken NRK-mann skjulte seg bak psevdonymet Hans Brückenberg ?

8. Hun var Rivertonklubbens første president, og skrev bl a Avdøde ønsket ikke blomster.?

9. Hvilken allsidig norsk forfatter har skrevet Stalins øyne og Heksenes kors ?

10. Hva var Arthur Omres egentlige navn?

Amerikanere

1. Hva heter Charles Bukowksi’s alter ego ?

2. Hvilken sci-fi-forfatter er opphavsmann til uttrykket cyberspace ?

3. Hvem skrev Moby Dick ?

4. Når utkom Når klokkene ringer for deg (’For Whom the Bell tolls’) ?

5. Hvilken forfatter forbinder du med Cannery Row ?

6. Hvem filmatiserte Cormac McCarthys No Country for Old Men ?

7. Hva het Scott Fitzgeralds gale kone ?

8. En eksentrisk herre ved navn Kilgore Trout dukker opp flere ganger i denne forfatterens bøker. Hvem?

9. Hva het Stephen Kings debut-roman ?

10. Hvem beskrev narko-helvete i Naken lunsj (’The Naked Lunch’) ?

Mesterverk

1. Hva heter romanen som beskriver en alkoholisert, britisk konsuls endelikt i Mexico ?

2. I hvilken roman figurerer historien om ’Storinkvistoren’ ?

3. I hvilken by foregår handlingen i Tilværelsens uutholdelige letthet ?

4. I hvilken bok kan du lese om ”Magister ludi” Josef Knecht ?

5. Hvem har oversatt På sporet av den tapte tid til norsk ?

6. I hvilken kjent roman finner du kjeltringen Fagin ?

7. Når ble Gullivers reiser første gang utgitt ? (Pluss/minus 25 år godtas.)

8. I hvilken fransk roman er Autodidakten en interessant bifigur ?

9. Harper Lee skrev kun én roman i sitt liv. Hva het den ?

10. I hvilken roman er Winston Smith hovedpersonen ?

Bestselgere:

1. Hvem skrev Haisommer ?

2. Hvem skrev Gudfaren ?

3. Hvem skrev den humoristiske, norske romanen Cruise ?

4. Når ble American Psycho første gang utgitt ?

5. Og hvem skrev den ?

6. Hvor gammel var Per Petterson da han fikk sitt internajonale gjennombrudd med Ut og stjæle hester ?

7. Hvem skrev Postbudet ringer alltid to ganger ?

8. Når ble Dracula utgitt første gang ? (Pluss/minus 10 år)

9. Hvem skrev de filmatiserte romanene Kilden i Provence og Manon og kilden ?

10. Hva het Trygve Brattelis bok som ble årets suverene bestselger i 1980 ?

Fra bok til film:

1. Coppola’s film Apocalypse Now er inspirert av hvilken roman ?

2. Hvem skrev manus og roman som skulle bli til Peter Sellers’ siste (og beste) film: Velkommen mr Chance (’Being There’).

3. Hvilken forfatterinne skrev både romanen Rebecca og novellen Fuglene, som ble filmatisert av Alfred Hitchcock ?

4. Det er blitt hele fire filmer der Dr Hannibal Lecter er en sentral figur. Hvem skrev bøkene ?

5. Hvem skrev romanen om Forrest Gump ?

6. Hvilken tvilsom romanforfatter sto bak den Oscar-nominerte filmen L A Confidential ?

7. Brødrene Coens film O Brother, Where art Thou? er løselig basert på hvilket verk ?

8. A Christmas Caroll må sies å være alle tiders julefilm, og finnes i et utall TV- og kinoversjoner. Hvem skrev novellen ?

9. Romanen The Short Timers av Gustav Hasford ble til Full Metal Jacket som spillefilm. Hva het regissøren ?

10. I hvilken europeisk storby foregår handlingen i Den Tredje Mann ?

HER er lenke til svarene!

12 kommentarer:

  1. Hmm. Her sitter jeg og svarer så godt jeg kan, men så la jeg merke til at du "vil ha tilbakemeldinger" men man skal "ikke røpe svarene". Dermed tok jeg vekk mine svar.
    Såååå, hvordan skal jeg svare, da?
    Det vil jeg ha tilbakemelding på.
    Men nå skal jeg gjøre noe ganske annet, og kanskje får jeg anledning til å svare sent i kveld.
    Spis spinat!

    SvarSlett
  2. Ja, hvordan skal man svare da? For seg selv? Herregud, en hel kategori med krim, det er dead end for meg.

    SvarSlett
  3. Ser jeg er fryktelig dårlig på quizer, til og med av den litterære sorten... Det var ikke mange jeg umiddelbart kunne svaret på her nei.

    SvarSlett
  4. Hmmm. Denne skal jeg tipse brodern om - og så kan vi kose oss med adventskvissen din sammen hver for oss fram til jul. Så håper jeg fasit kommer etter hvert slik at jeg kan kåres til vinner over brodern - eller, kanskje mer realistisk, omvendt...
    Flott tiltak!

    SvarSlett
  5. I svarte 3%#¤¤" - nå har jeg svart på dette i nesten en halv time. Så kom jeg borti en knapp, og alt ble borte!
    Gidder ikke svare en gang til!

    SvarSlett
  6. Va'kke lett, dette. Å gi tilbakemelding uten å röpe svarene.

    Men okej da, siden det er meg liksom: Hva er definisjonen på gal (Amerikanere, nummer 7)?

    SvarSlett
  7. Hahah, dette gikk ikke spesielt bra, nei..

    SvarSlett
  8. OK. Siden ingen har forsøkt seg, prøver jeg (nok en gang). Og det må da være lov å svare på en quiz (ikke bare vagt antyde med initialer). Og som det skal vise seg, fasiten ligger nok ikke hos meg.

    KRIM FØR NESBØ

    1. Ingen anelse.
    2. Skapsprengeren Egon Olsen …?
    3. Det har jeg da hørt. Men husker jeg det?
    4. Er det bare norsk krim dette her? Forbinder Jernkorset med en britisk/skotsk forfatter, jeg. En Mc-etellerannet. Blander sikkert med noe annet. McLean? Hmm.
    5. Puh.
    6. Bernhard Borge. Juhu!
    7. Tja.
    8. Dette har jeg hørt om, men aner ikke forfatterinnens navn.
    9. Ambjørnsen.
    10. Lurespørsmål? Eller var hans døpenavn … Herbjørg Rockefeller IV?

    Dette gikk jo som smurt! Gi meg en ny kategori!

    AMERIKANERE
    1. Chinanski. Eller hvordan det skrives. Lenge siden jeg har lest Bukowski.
    2. Jeg gjetter på Philip K. Dick. Jeg tror ordet dukker opp i den med elektriske sauer.
    3. Melville.
    4. Rundt annen verdenskrig. Eller før. Lander på 1942.
    5. Den godeste Steinbeck.
    6. Jeg har bare sett filmen, og mener bestemt at det er disse Coen-brødrene.
    7. Hun med TV-spillnavnet. Zelda.
    8. Får meg bare til å tenke på Cpt. Beefheart (Trout Mask Replica). Men det er jo noe ganske annet.
    9. Tja. Gjetter på The Shining.
    10. God bok, god film. Skrevet av Burroughs, filmatisert av Cronenberg.

    MESTERVERK
    1. Vel …
    2. Enten er det Brødrene Dal, eller så er det Brødrene Karamasov.
    3. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Møkkabok! Kundera er tsjekker, handlingen foregår i Praha, jeg leste boken i sin tid i Trondheim. Nå tenker jeg på hengemustasjer og gressklippere.
    4. Vet ikke. Høres som noe man burde vite.
    5. Hvem som har oversatt den? Hah!
    6. Ahh .. det vet jeg, da.
    7. Hehe. Her kan man fint bomme med hundre år. Men den ble skrevet for lenge siden … Gjetter på ... rundt 1780.
    8. Det er sikkert ikke en skurk i Asterix-serien. Hvor pokker har jeg det navnet fra?!
    9. ”Mocking Bird” something, something.
    10. Pussig. Bladde i den boken her om dagen. 1984 – (VM i Los Angeles - Da ferierte jeg i Halmstad. Hmm).

    BESTSELGERE.
    1. Hvem som skrev den? Nok en gang avslører jeg mine bunnløse kunnskaper. Men, virkelig. Er/var boken en bestselger, da?
    2. Mario Puzo. Eller blander jeg med noe annet?
    3. Odd Eidem
    4. Husker da den ble diskutert og forsøkt sensurert her i landet, det var rundt 92-93. Selvfølgelig måtte den leses.
    5. Bret Easton Ellis.
    6. Det blåser jeg i!
    7. Ah, har det på tungespissen!
    8. Rundt 1880, gjetter jeg.
    9. Pierre … Jean-Luc … Blue Castello.
    10.“Mitt navn er Bratteli. Trygve Bratteli”.

    FRA BOK TIL FILM
    1. Nei, det vet jeg ikke.
    2. Jeg liker Sellers. Men svaret på denne vet jeg ikke.
    3. Daphne … Bouvier. Nei, det er Marge. Hmm. Noe sånt.
    4. Ah. Det kommer jeg ikke på i farten.
    5. Visste ikke at det var en roman. Må jeg gjette så … nei.
    6. En meget god film. Stilren og spennende. Og boken … er det Elroy? (Så igjen filmen for et par måneder siden).
    7. Er ikke videre begeistret for den filmen. Den skal visstnok være inspirert av Odysseen – og dermed blir filmen god. Pfft.
    8. Det er da Dickens (liker også Blackadder-versjonen).
    9. Visste ikke det med romanen. Men filmen er regissert av en favoritt: Kubrick.
    10. God bok, god film, morsom filmmusikk – og handlingen foregår i de skyggefulle gater (og under dem) i kafeteriabyen Wien.

    Sånn! Er jeg med i trekningen av visdomstenner?
    Ha en fortsatt fin adventstid - tør vi håpe på en romjulsquiz?

    SvarSlett
  9. Til alle: Å gi tilbakemeldinger uten å røpe svarene, var visst vanskelig for dere å fordøye. Vel, det var jo mest for egen del, - sånn at jeg ikke skulle føle at jeg snakket med veggen.

    Ståle: Ja, det hørtes trivelig ut: å konkurrere med broder'n.

    Spectatia: Nei, jeg har ingen definisjon på "gal". Men i Zelda's tragiske tilfelle så ble hun diagnostisert som schizofren; var ikke istand til å ta vare på seg selv; og var ut & inn på institusjon gjentatte ganger.

    SvarSlett
  10. Henning: Som forventet så var det mange bra svar fra din kant. "Pierre … Jean-Luc … Blue Castello", ga bonuspoeng!

    SvarSlett
  11. Bonuspoeng tilogmed! Hurra! Eller som vi sier på riksmål: (ikkehip,ikkehip) hurren!

    SvarSlett
  12. Puh! Dette ble for krevende i julestria! Sparer den til en lat romjuldag.
    Har du forresten sett at Oversetterblogg er i farta igjen, med ny redaktør og friske krefter?

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !