onsdag 28. juli 2010

Gordon Hølmebakk om Jack London

"Han var en slarv, selv der hvor han var best var han en slarv. I de tidligste novellene kan språket være parodisk "litterært" - svampet, svulstig, skillingsmagasin-enkelt. (...)
Slarvet hang sammen med den tradisjon Jack London utgikk fra; i skriftlig-litterær forstand: ingen tradisjon. Han var den første amerikanske forfatter av format med bakgrunn i den den sosiale underklasse, et miljø hvor det å gripe til pennen var noe man nødig gjorde. Men London-prosaens preg av omtrentlighet hadde vel enda nærere sammenheng med hans arbeidsprogram - 1000 ord om dagen. "Jeg har ingenting ufullført," sa han til en intervjuer fem år før han døde. "Jeg gjør alltid ferdig det jeg har begynt på. Hvis historien er god, setter jeg navnet mitt under den og sender den fra meg. Hvis den ikke er god, setter jeg navnet mitt under den og sender den fra meg." 
(Gordon Hølmebakk: 15. august 1903)
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !