lørdag 5. september 2009

Kjell Askildsen, snart 80


Et godt portrettintervju av Kjell Askildsen i Dagsavisen idag:
- Dette er en presset situasjon. Jeg går imot mine vanlige prinsipper. Jeg gjør intervjuet utelukkende fordi forlaget har vært så dristige og sjenerøse å gi ut mine samlede verker.
30. september fyller Kjell Askildsen 80 år. Forlaget Oktober feirer begivenheten ved å gi ut alle hans noveller og romaner i en ny bokserie. Men det er lenge siden han har kommet med noe nytt selv. Askildsen kan ikke lenger skrive.
- Det er ikke det samme som at jeg ikke har et håpløst håp om en gang å komme i den situasjonen igjen. Men jeg er den type forfatter som ikke skriver når jeg ikke kan skrive
.
Jeg liker Kjell Askildsen. Ikke bare forfatteren, men mennesket; slik han fremstår i intervjuer. Det er noe ujålete og jordnært ved ham som jeg har stor sans for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !