mandag 6. juli 2009

Vårt language

(Dipsolitteraten knipset idet han grubler over det norske språks fremtid.)

I våres kunne jeg lese i litteratur-tidsskriftet "Vagant" at en roman var in the making. På radioen hører jeg en norsk sportsreporter begeistret utbryte Outstanding! Virrvarrs blogg har fått ny make-over. En medblogger råder meg til å rydde opp i bloggens themes; ikke etiketter eller temaer. Vi ser det overalt. Ikke bare engelske ord, men hele uttrykk som vi helt uten reservasjoner tar inn i språket. Og når jeg sier engelsk, mener jeg nok amerikansk, for det er neppe britene som påvirker oss. Vi "fornorsker" ikke disse låneordene lenger. Vi adopterer dem med hud og hår.

Internett får ta noe av skylden (æren?) for det. Men det er ikke bare et nett-fenomen. (De fleste av oss sier "nettet", andre sier web, noen skoleflinke bibliotekarer sier Verdensveven, for det har de lært på Høgskolen i Oslo.) Se på amerikanske filmtitler. Vi gidder ikke oversette dem. Det har kanskje ikke bare med makelighet å gjøre. Kanskje vi rett og slett syns det klinger bedre på engelsk. Batman er utvilsomt kulere enn Lynvingen! Eller kanskje vi ikke vet bedre. For hva i huleste betyr Quantum of Solace?

Når får vi se dette blandingsspråket i den norske samtidslitteraturen?
Å, bare time will show!

4 kommentarer:

  1. Jeg tør påstå at Øyvind Rimbereid gjorde et mer en hederlig forsøk for fem år siden med "Solaris korrigert". Og brukte ikke Axel Jensen et slags blandingsspråk i "Lul" for enda lenger siden?

    SvarSlett
  2. Sesselja: (Så det er liv i deg ennå!)
    Jeg har ikke lest Rimbereid, men Axel Jensens forfatterskap kjenner jeg ganske godt. I hans tilfelle, dreier det seg om en bevisst språklig eksperimentering.
    I innlegget mitt tenkte jeg mer på den "bevisstløse" aksept av anglisismer i språket vårt. Den har vært eksplosjonsartet de siste årene.

    SvarSlett
  3. Overhørt på bussen:
    (...) og han wacka duden bare totally fucking freaked out da, liksom!
    - word.
    Word, sjø!

    Sagt på klingende trøndersk med en sterk eim av newnorsk, av to guttter rundt de fjorten-femten år.
    Jeg lo det høyeste jeg kunne inne i meg.

    Peace out, Black muthafucking swan-dude.

    SvarSlett
  4. We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site provided us with helpful info to work on. You've performed an impressive activity and our entire neighborhood shall be grateful to you.
    Here is my page comprar perfume

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !