onsdag 29. oktober 2008

"Angriper DØD krimkollega"


Slik lyder Dagbladets førstesideoppslag idag. Og allerede før vi har åpnet avisen, vet vi at Jan Guillou slakter Stieg Larsson og at han (Larsson) fikk suksess bare fordi han døde.
Men når vi leser intervjuet med Guillou inni avisen, blir tonen mer nyansert, for da uttaler han: "Stieg Larssons bøker hadde aldri solgt så bra hvis det ikke var for at han døde en tragisk død."
Det siste er jeg faktisk helt enig i. Norstedt Förlag har utnyttet Larssons død på en forbilledlig kynisk måte, og satt inn alle de ressurser de måtte ha i markedsføringen av Millenium-trilogien. Smi mens liket er varmt, har de tenkt der i går'n. Og som rimelig er, har det gitt full uttelling. Her er det ikke snakk om forlagets balanse mellom børs & katedral. Men kun børs.
Rent bortsett ifra at vi kanskje mistenker Guillou for å være misunnelig på en død kollegas salgstall, så er det en annen ting som slår oss. Nemlig at dette er gammalt nytt. Googler du kombinasjonen Guillou+Larsson, så vil du få DETTE oppslaget.
Det er fra Dagbladets nettavis anno 6.9. 2007.
Vår hukommelse er kort, så kanskje vi får samme oppslaget omigjen i 2009?

2 kommentarer:

  1. Hyggelig å ha deg tilbake, dipso.

    Angående Jan og Stieg, så synes jeg det er temmelig flåsete sagt at han selger bøker fordi han er død. At han er død har nok gitt bøkene oppslag i avisene, men at de selger skyldes nok først og fremst at Norge og Sverige er nasjoner befolket av krimhungrige folk. Jeg har ikke lest noe av Jan, men Stieg skriver ikke noe dårligere enn de andre krimkongene- og dronningene. Faktisk leser jeg heller bok nummer to i trilogien til Larson enn å prøve meg på en bok til av Nesbø, Fossum eller Lindell.

    SvarSlett
  2. Joda, vi er nok krimhungrige, sesselja. Men ikke bare i Norge og Sverige. Det er en trend i hele den vestlige verden. "Alle" skal jo skrive krim for tiden.
    Jeg er enig med deg i at Larsson ikke var noen dårlig krimforfatter. Men hans skjebne; at han selv aldri fikk oppleve suksessen, har selvsagt bidratt til salget.
    Selv vil jeg ikke lese bok nr 2 av noen av de forfatterne du nevner.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !