fredag 2. juli 2010

Opp fra magasinet og ut i luften

Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg på biblioteket idag. Men så viste det seg at de hadde satt ut en til-salgs-hylle på fortauet utenfor. Jeg var ikke kar om å passere den hylla uten å ta en titt, må vite.
Og der fant jeg et riktig pent eksemplar av Jens Bjørneboe: Brev i utvalg (Red. Tore Rem).
Boka er pent behandlet og lest av få, ser jeg. Kanskje det bare er jeg som har lånt den før? Jeg har ihvertfall hatt den på hjemlån, - og skumlest den, slik jeg ofte gjør med bibliotekbøker.
Men nå er den min, til odel og eie. For en 10'er.

Jeg lurer litt på hva slags policy som ligger bak. Vi snakker altså om en bok som ikke er mer enn 3-4 år gammel. Fremdeles må du ut med kr 360,- hvis du vil kjøpe den i, f eks, Bokkilden.
Men det er altså markedet som styrer vårt lokale bibliotek. Og markedet mener kanskje at 3-4 år er eldgammalt for en bok?

Men vårt bibliotek har ikke alltid latt seg styre av markedet. Da jeg var barn/ungdom sa markedet et rungende JA til Hardy-guttene og Morgan Kane. Biblioteket sa... Hysj!

OK. Jeg skal ikke dvele lenger ved dette. Egentlig er jeg jo bare glad til. Mye bedre å la meg få bibliotekets beste bøker for en 10'er, enn at de skal vansmekte som uleste i et magasin.
(Ihvertfall i akkurat dette tilfelle.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !