lørdag 1. mars 2008

Hvorfor etablerer jeg ikke et antikvariat?


Ja, vi bokbloggere har vært inne på tanken. Enten å jobbe i et, eller å starte sitt eget lille antikvariat.
Mens jeg, forgjeves, venter på at tehme melck skal dele med oss av de erfaringer han fikk ved å drive et antikvariat i to år, så vil jeg fortelle hvorfor JEG ikke har mitt eget antikvariat.
1) Startkapital. Uansett hvor beskjedent dette antikvariatet skulle være, kreves det penger. Jeg har ikke det.
2) Forretningssans. Hos undertegnede er den ikke-eksisterende.
3) Kremmersjel. Samme som punkt 2. Hvis en fattig stakkar dukket opp i min butikk og virkelig ønsket en bok, så ville jeg nærmest forært ham den! Fremfor å tenke å profitt.
4) Lokaler. Husleien på forretningslokaler her i min småby, tror jeg nærmest ligger på nivå med det på Majorstua eller Frogner. Altså avsindige tilstander.
5) Førerkort. Jeg har aldri tatt lappen. Og bøker må hentes og bringes i kassevis.
6) Lønnssomhet Når jeg ser på det store utvalget brukte bøker som det lokale Kiwanis fallbyr sine kunder for kr 25,- pr bok, og det bare er en håndfull kjøpere...Ja, så kan jeg ikke forstå hvordan antikvariatet mitt skulle overleve.

Det var seks punkter. Jeg kan kanskje komme på etpar til, som bare vil bekrefte at dette er ingen god forretnings-idé.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke glemt det, cox. Jeg skal lage et innlegg om mine erfaringer som antikvarbokhandler.

    SvarSlett
  2. Takk for lenke! :)
    På Feedblitz kan du få subscriber-funksjon til bloggen din.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !