onsdag 23. mars 2016

Litterær påske-quiz






1) Hva er miss Marples fornavn?
2) Hvem skrev om politimannen Maigret?
3) Hvilket ektepar skrev om Martin Beck & Co.?
4) Hva heter Frederick Forsyths mest kjente spenningsroman?
5) Hva var den opprinnelige tittelen på Agatha Christies kriminalroman Og dermed var det ingen?
6) Hvor vokste Harry Hole opp?
7) Hvem skrev om Nero Wolfe?
8) Hvilket land kommer Poirot egentlig fra?
9) Hva heter munken/detektiven i Rosens navn?
10) Hvem har skrevet romanen Frøken Smillas fornemmelse for sne?


11) Hvilke to norske forfattere lanserte i sin tid et forlagsstunt, som førte til at vi i dag har noe som kalles "påskekrim"?
12) Hvem skrev det kjente diktet "Ischariot"?
13) Hva kalles Langfredag på engelsk?
14) Hvem sa: "Jeg kan motstå alt, unntatt fristelser."
15) Hvem skrev Syk kjærlihet ?
16) Hvem har skapt tegneserien Pondus?
17) Hvilken bok er Francis Ford Coppolas film Apokalypse. Nå! løselig basert på'
18) Hvem skrev grøsseren Rosemary's baby?
19) Hvilken kjent forfatter hadde en rolle i komedien Mord med døden til følge?
20) I år er det 50 år siden den første boka om Morgan Kane utkom. Hva het forfatteren?


SVARENE finner du HER.











2 kommentarer:

  1. 7 rette. Da har jeg regnet halve poeng der svaret var todelt og jeg bare visste det ene. Direkte pinlig. Men kviss er ikke noe for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at De stilte opp, hr. Roeim! Syv skal være et lykketall, sies det. Men som dommer gir jeg deg 10.

      Slett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !