søndag 6. mars 2016

Joseph Roth på norsk















På vårt lokale bibliotek er Joseph Roths bøker naturlig nok plassert ved siden av Philip Roths. Den siste er, såvidt jeg vet, frisk og rask og meget populær. Joseph er derimot død og nesten glemt her til lands. Philip er representert med minst et dusin bøker, mens Joseph har to som vel snart havner i magasinet eller i container'n. Slik er det, sa Kurt Vonnegut i Slaktehus 5.
Jeg leste Joseph Roths desidert mest kjente roman "Radetskymarsjen" i min ungdom. Men jeg visste lite om ham og hans skjebne dengang. Nå vet jeg litt mer.
Bokvennen forlag utga i  2014 tre langnoveller i den lille boka "Legenden om den hellige drankeren". (Utvalg og oversettelse ved Stein Dahl Mathisen. Og boka har også et velskrevet, fyldig forord av Geir Pollen.)
Den jødiske forfatteren så tidlig hvilken vei det bar, da Hitler kom til makten. Og han hadde muligheten til å emigrere pga. sin framsynthet. Men hans skjebne ble allikevel bare tragisk. "Han drakk seg i hjel", som det så lettvint heter, bare 45 år gammel. Og døden må ha kommet som en befrielse, da han lå på det siste med delirium tremens. - Fallhøyden hadde vært stor for en mann som hadde vært en beundret og meget vellykket journalist og forfatter.


Det er prisverdig at så små forlag som Solum og Bokvennen tar vare på store, halvglemte forfatterskap.












































1 kommentar:

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !