torsdag 5. februar 2015

Dipsolitteraten intervjuer Lars Fiske

Steffen Kverneland &  Lars Fiske. Man knapt nevne den ene, uten også å ta med den andre. To svirebrødre, sjelefrender, kolleger og gode venner, som bl.a. har samarbeidet med tegneseriebøkene Kanon 1-5. Og den geniale biografien "Olaf G."
Kverneland har jeg intervjuet før.
Idag er det Lars Fiskes tur.



1. Første spørsmål kommer fra Kverneland: Bruker De  linjal? (Ifølge han så er det ditt favoritt-spørsmål!)
Jeg bruker linjal. Men kun på blyantstadiet. Når jeg tusjer over blyantstrekene gjør jeg det på frihånd med en pennesplitt for å oppnå den ujevnheten som må til slik at det ikke ser ut som en robotskapt strek. (Kverneland tuller med Dem, Isaksen, det er ikke mitt favoritt-spørsmål. Har man et slikt?)

2. Hvordan fant dere sjelefrender hverandre?
Det var på Raptusfestivalen i Bergen vennskapet for alvor oppstod. Vi satte ikke helt pris på den profilen festivalen kjørte med på den tiden (slutten av 1990-tallet), så vi tok oss opp til Fløyen der vi drakk øl og snakket kunst

3. Dere har begge fått utmerkelser og priser de siste årene, - har det vært en lang og tung vei, før den velfortjente anerkjennelsen?
Jeg tegnet min første tegneserie som 12 åring og fikk Kulturdepartementets tegneseriepris alt som 15 åring, så nei; veien har ikke vært tung.

4. Du har forklart det før, men hvordan fant du din egen "strek"?
Det har vært en lang prosess. Det begynte med Tintin-streken, og har vridd og vrengt seg på plass etterhvert.  

5. Steffen sleit med MUNCH i minst 7 år. Du jobber mye med og om Schwitters. Hvorfor? Opplys oss som ikke har peiling! En rar menneskeskjebne etter hva jeg har forstått?
Mitt 6 år lange arbeid med Schwitters er avsluttet, i og med boka Herr Merz som kom i 2012. Jeg har alltid vært opptatt av de store -ismene på begynnelsen av 1900-tallet, og Schwitters viste seg å være en av de sentrale avantgarde-kunstnerne fra den perioden, og perfekt for en tegneserie-kunstner-biografi. Hans kobling til Norge gjorde også sitt til at jeg satte i gang med prosjektet.

6. Når forsto du at tegning kunne bli et levebrød?
Da jeg solgte min første tegneserie til KOnK som 15-åring.

7. Siden dette er en bokblogg, så må jeg nesten spørre om hva din bokhylle inneholder?
Jeg har flere bokhyller. En på kontoret (mye referanse-, kunst og tegneseriebøker), en på vårt sommersted i Skåne (svenske bøker) og flere hjemme på Ensjø. Jeg har en stripe med romaner og biografier, men i hovedsak er hyllene fylt med tegneserier og kunstbøker. Den aktive bokhylla er over sengen. Der står akkurat nå (så vidt jeg husker, jeg sitter på kontoret) Hemingways noveller, Bing & Bringsværds antologier Østenfor sol og Vestenfor måne, Solstads Medaljens forside, Richardsons Picasso, The Rabbis Cat av Johan Sfar og så leser jeg The Gilded Gutter Life Of Francis Bacon av Daniel Farson.

8. Jeg regner Kverneland som en meget "litterær" tegner. Kan vi si det samme om deg?
Jeg forholder meg nok enda mer til den visuelle kunsten. Men litteratur er også en viktig inspirasjonskilde for meg.

9. Hvordan oppsto "KANON"-serien?
Vi hadde fullført Olaf G. Og forstod raskt at samarbeidet måtte fortsette. Steffen fikk ideen til en årlig antologi og navnet KANON.

10. Drikker dere virkelig så mye i virkeligheten? Eller litt mer i tegneseriene?
Ja, like mye i virkeligheten.  Nei, ikke mer i tegneseriene. Men vi drikker ikke når vi jobber og det er jo stort sett jobbe vi gjør hele tiden
  
11. Dette var ment å være et koselig, harmløst intervju: Men vi kommer dessverre ikke utenom; Din umiddelbare reaksjon  på terroraksjonen mot redaksjonen i Paris?
Forferdelig og avskyelig.

12. Ytringsfrihet, Lars. Er du redd, og sensurerer du deg selv som tegner?
Jeg arbeider ikke som politisk tegner og har foreløpig ikke stått overfor selvsensurproblemet. Som illustratør/tegner forsøker jeg tenke igjennom hvordan det jeg har laget vil bli oppfattet av mottakeren.




Fiskes referansebibliotek på kontoret.


---




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !