tirsdag 9. september 2014

Biografi om Philip Roth


Hele historien: Philip Roth skal dele alt med biografen Blake Bailey. Her går Roth rundt i strøkene der han vokste opp.Foto: Bob Peterson/The LIFE Images Collection/Getty Images
BIOGRAFI Blake Bailey planlegger å være ferdig med sin store biografi om Philip Roth i 2021. Hvis han er lynrask.
I Oktober 2012 gjorde Philip Roth det kjent at 31 bøker fikk være nok. Erkjennelsen av at han hadde skrevet ferdig vokste frem mens han leste seg bakover i eget forfatterskap og konkluderte med at «you did all right» – nye romaner ville ikke holde samme nivå. På dataskjermen hans henger en fortrøstningsfull post-it-lapp med påskriften: «Kampen med diktningen er over».
Samtidig med bekjentgjørelsen av denne heller ukonvensjonelle pensjonstilværelsen annonserte Roth at han hadde gitt oppgaven med å forfatte en levnetsbeskrivelse til den anerkjente biografen Blake Bailey.
Bailey har tidligere høstet anerkjennelse for biografier over John Cheever, Charles Jackson og Richard YatesSistnevnte utgivelse bidro sterkt til den renessansen for Yates’ forfatterskap som kulminerte med filmen Revolutionary Road (2008). Denne helgen gjestet Bailey Norsk-amerikansk litteraturfestival i Oslo. Morgenbladet slo på tråden til Oklahoma for å diskutere det litteraturbiografiske drømmeoppdraget som har blitt ham til del.
--- 
Så langt Morgenbladet og Bernhard Ellefsen, som forøvrig er en meget habil kulturjournalist, mer enn det har jeg ikke lov til å kopiere fra nettet.
Men jeg kan supplere med flg.:
" - Det første spørsmålet var "Hvorfor skal en ikke-jøde fra Oklahoma City skrive min biografi?" Svaret mitt var åpenbart tilfredsstillende: At jeg ikke er en biseksuell alkoholiker med en eldgammel, puritansk stamtavle holdt meg ikke tilbake fra å skrive om Cheever. Kryssforhøret varte i tre timer."
Blake Bailey er født i 1963, og som biograf blir han karakterisert som "komplettist". Dvs. at arbeidsmetoden hans består i først å samle absolutt all tilgjengelig dokumentasjon og strukturere dette i et mange.hundre-siders referanseverk før han skriver en eneste setning.
 - Jeg kan overhode ikke forstå hvordan noen kan skrive på en annen måte, sier Bailey.

Blake Bailey.

Selv oppdaget jeg Philip Roth ganske tidlig, og leste alt jeg kom over av hans bøker om Nathan Zuckerman.


---

2 kommentarer:

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !