lørdag 1. februar 2014

Litterær quiz: Hva vet du om Johan Borgen?



1) Hvor gammel ble han ?
2) Hva er tittelen på 2. bind av "Lillelord-trilogien" ?
3) Hva heter hovedpersonen i de tre bøkene?
4) Hvilket psevdonym brukte han som petit-skribent i Dagbladet?
5) Hva heter Annemarta Borgens mest kjente bok ?
6) JB mottok i 1967 Nordisk Råds Litteraturpris, - for hva?
7) Hvilken yrkestittel hadde Borgen en kort periode etter krigens slutt?
8) Når var han redaktør av Vinduet ?
9) Johan Borgen var også portrett-journalist. Hvilken avistegner var hans faste makker?
10) På eldre dager nådde JB ut til et langt større publikum, som radiokåsør. Hva het hans mest populære kåseri-serie?


_ _ _


SVARENE finner du her.



---

4 kommentarer:

  1. Å, dette blir dårlig. Hvor gammel han ble, aner jeg ikke. Gjetter på 79. Andre bind tror jeg heter "De mørke kilder". Hovedpersonen ... nå må jeg virkelig grave i hukommelsen ... er det Wilfred Sagen? Psevdonymet var vel Mumle Gåsegg. Annemartas mest kjente bok var vel "Urtehagen på Knatten"? Nr 6 kan jeg ikke svare på. Nr 7 - tror det var teaterdirektør. Nr 8: aner ikke. 9 - det må vel ha vært Hammarlund? 10. Husker ikke - men jeg husker stemmen!

    SvarSlett
  2. Bra det, vel. Og svarene har du i en lenke over her.

    SvarSlett
  3. Da ble det ikke så aller verst, da.

    SvarSlett
  4. Absolutt ikke, - og du er den klart beste av de som har deltatt.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !