lørdag 31. mars 2012

I småbyen



Idag beveget jeg mitt legeme over småbyens torg, og tenkte dypsindige tanker som: "Hyggelig med så mange boder her denne lørdagen!" og "Sannelig er det ikke et kjølig drag i luften, til tross for solskinnet!" Iblant overrasker jeg meg selv ved å komme på denslags hjernevirksomhet, helt på egenhånd.
Med ett blir jeg stanset av en ung dame, som smiler så blidt og ytrer noe om at vi må ta vare på kloden vår.
Jeg er hjertens enig, og svarer høflig på hennes tiltale: "Ja, kan ikke du gjøre det."
"Er du ikke opptatt av miljøvern?, spør hun.
Siden jeg har en anelse om hvor dette bærer hen; at hun enten vil selge meg noe, eller vil overbevise meg om at jeg strengt tatt burde ha enda dårligere samvittighet for denne verdens miserable tilstand, så velger jeg å svare:
"Nei, igrunn ikke !"
Dette opprører øyensynlig den unge misjonæren, for plutselig slår hun om, og smilet er borte:
"Er dere ignoranter alle dere i Drøbak ?"
Da er det min tur til å smile.
"Ja, det er også mitt inntrykk", svarer jeg lykkelig. "Jeg er redd vi er imbesille, alle som en."
Og aldeles tanketom går jeg videre på min ferd.


1 kommentar:

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !