søndag 1. mai 2011

Hva leser DU for tiden ?



(Da jeg stilte dere dette spørsmålet i mai ifjor, fikk jeg 26 kommentarer. Denne gang har jeg, så langt, fått livstegn fra 4 ! Begynner mine 'følgere' å svikte meg ? Eller er svaret at dere ikke leser noe for tiden ?)

Jeg leser Malcolm Lowrys Under vulkanen. Har lånt den på biblioteket, og fått lånetiden forlenget flere ganger. Jeg har lest romanen før, en gang i min ungdom, og kan ikke huske at det var vanskelig å komme igjennom den. Kanskje jeg var smartere før ? Merkelig å møte seg sjæl i døra på den måten.
Dessuten leser jeg Gert Nygårdshaugs roman Mengele Zoo, fordi jeg skal skrive en artikkel om den.
Når det er gjort, tenkte jeg enten å ta fatt på Thomas Pynchons Iboende brist, eller en av de tynne romanene til Dostojevskij; Spilleren eller Dobbeltgjengeren.
Egon Friedells kulturhistorie er jo også kommet i hus, så det blir nok en liten dæsj Friedell hver kveld nå fremover.

Jeg spør slik jeg har spurt flere ganger her med ujevne mellomrom:
Og hva med deg? Hva leser du for tiden ?

6 kommentarer:

  1. Jeg leser "H.C. Andersen - en sand myte"!

    SvarSlett
  2. "The Children's Book" av A.S. Byatt.
    Spent på å høre hva du synes om "Mengele Zoo".

    SvarSlett
  3. Exphil pensum de neste ti dagene.

    Men også fantasy: George R.R. Martin - A Fame of Thrones

    SvarSlett
  4. Jeg leser Halve Himmelen. Hvordan kvinner kan forandre verden.

    SvarSlett
  5. Är utan bok sedan igår kväll men tror jag ska börja med Roy Jacobsens Vidunderbarn (fast på svenska, Underbarn) senare idag. Imorgon träffas min bokcirkel för att prata om To kill a mockingbird så den är med i tanken också. Spilleren läste jag för ett tag sedan, bra format och bra bok!

    Efterlyste ett par veckor sedan tips på bra norska författare (nutida som inte behöver finnas på svenska) fick flera fina svar, bl a från Elisabeth. Hoppas finna fler här, även om jag vet att ni norska läsare inte bara läser norska författare :)

    SvarSlett
  6. Og jeg leser "Those in Peril" av Wilbur Smith.

    Dette er hans nyebok, forøvrig veldig forskjellig fra alt annet han har skrevet tidligere. Godt skrevet, for all del! Men jeg savner "gamle" Smith'en gitt... :-)

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !