tirsdag 17. august 2010

Jan Myrdals bibliotek

Jeg har bare to bøker av Jan Myrdal. "En illojal europés bekännelser" og "Johan August Strindberg".  Men av disse to har jeg dannet meg et bilde av Myrdal som boksamler.
"Överallt där jeg bodde satte jag upp bokhyllor och samlade ihop mina böcker. Men inte förrän jag flyttade ut til ett torp, Tingsviken i Bro utanför Stockholm, blev mina böcker til ett bibliotek. Jag hade då sexton meter och när de väl ordnats systematiskt upptäckte jag att ett bibliotek ordnat i enlighet med mina egna associationsbanor  därmed tog språnget från boksamling til materielt minne. Sedan dess har mitt bibliotek tilvuxit med i genomsnitt sjuttiofem centimeter i månaden."   
Og så, sagt bare i forbifarten:
"Det finns heller ingen brist på skrifter om August Strindberg. Många har skrivit om honom. Minnen, kritik och analyser i artiklar, uppsatsar, böcker. Jag ser att jag har ungefär fyra hyllmeter sådan sekundärlitteratur om honom ute i hallen."
"Inte bara för att han tar stor plats i hyllorna; två bokhyllsväggar utanför mitt arbetsrum; en med hans verk (original och översättningar til olika språk; därtill 20 volymer BREV och såväl 55 volymer Samlade Skrifter utgivna 1912-1921 av John Landqvist som snart 75 volymer i Natinalupplagan av August Strindberg, Samlade Verk) och mitt emot en bokhyllsvägg full med skrifter og klippmappar om August Strindberg. Skulle jag läsa allt som skrivs om honom och hans skrifter skulle jag inte hinna mycket annat. Endast Honoré de Balzac tar därute i övre arkivet lika stor plats!"
Å, jeg skulle så gjerne ha besøkt Jan Myrdals torp, og tittet i hans bokhyller ! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !