fredag 16. oktober 2009

På TV ikveld (Gunnel Wåhlstrand)


Ingen grunn til jåleri: Jeg innrømmer at jeg ikke vet hva tusjlavering er for noe. Men jeg vil få vite det ikveld. Gudbedre så mye dyktigere svensk TV er enn NRK på kunst & kulturformidling! De har Kobra, Babel og en drøss med utenlandske og egenproduserte, severdige dokumentarfilmer. Og de våger å være innovative og "smale". NRK bestyrer hele tre TV-kanaler, den ene verre enn den andre. De vil tekkes alle lisensbetalere, - noe som er en umulig oppgave. Resultatet blir som regel noe tannløst og sidrumpa som ihvertfall ikke jeg har lyst til å se.
Atter en gang velger jeg svensk TV2.
Svensk TV2 kl. 20:00 I det vita rummet
Kulturprogram. Den svenske kunstneren Gunnel Wåhlstrands store, fotolignende tusjlaveringer har blitt ettertraktet på kunstmarkedet. Programmet slutter kl. 21:00

Nå har jeg sett dokumentaren, og den kan anbefales. Jeg likte Gunnel. Hun virket som en reflektert og målrettet kunstner. Men også en naturlig og sårbar jente. Det var på sett og vis beroligende å se hvordan hun jobbet med sine bilder. Dessuten likte jeg at hun ikke blir avbrutt av en intervjuer, men får lov til å tenke høyt iløpet av hele filmen.
Fikk du ikke sett dokumentaren ikveld, burde du få med deg reprisen på søndag kl 13.30. Samme kanal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !