onsdag 21. oktober 2009

En bok pr. dag


Nina Sankovitch har satt seg fore å lese én ny bok hver dag i ett år, med den følge at hun ikke lenger har tid til å lese aviser eller tidsskrifter; hun lar haven vansmekte; må si nei til sosial omgang med venner, og middagen bør helst være rask å tilberede. All hennes tid går til å lese og til å blogge om det hun har lest. Bloggen hennes finner du HER.
Jeg legger denne "gale" damen til blogg-listen, så vi får følge hennes daglige kamp. (Men det var lettere sagt enn gjort. Der var det lagt inn en sperre. Får finne en annen løsning.)

Hva synes du om hennes prosjekt ?

Denne bloggposten stjal jeg ifra bloggen En annan sida. Hun igjen stjal den fra New York Times. Slik er det. Vi stjeler som ravner på nettet.

11 kommentarer:

  1. 365 bøker er ganske brutalt. Selv har jeg en sånn 100 bøker i året-greie, og jeg synes faktisk det er vanskelig nok!

    Jeg er fan av sånne utfordringer. En morsom måte å tvinge seg selv til å tenke annerledes på!

    SvarSlett
  2. Eg er ikkje fan. Livet er viktigare enn bøkene. Viss ein ikkje klarer å gjennomføre ein slik plan utan å miste kontakt med dei rundt seg ein burde vere glad i og vise omsorg for, kan det ikkje vere ein god plan.

    SvarSlett
  3. Kjenner jeg hadde blitt stressa av tanken av å ha en slik leseplan. Og som Aina skriver; livet er viktigere enn bøkene. Noe av glede ved å lese er plutselig finne ei bok, så lese den med en gang, selv om man egentlig har ei hylle full av uleste bøker.

    En engelsk blogg jeg leser har en utfordring om å kjøpe bare 24 bøker i de neste 12 månedene, det vil si to bøker pr måned, eller fire bøker en måned og null neste. Den synes jeg høres vanskelig ut...

    SvarSlett
  4. Det vil jo bli sinnsykt mye informasjon og følelser inn på en og samme dag, og dag etter dag etter dag, kjenner jeg blir litt svimmel bare på tanken! Jeg lurer på hva tanken er, målet, foruten å ha konsumert 365 bøker?

    SvarSlett
  5. Ja til leseglede, nei til lesestress!

    SvarSlett
  6. Du sa det - hennes daglige kamp. Ytterligere en Min kamp, liksom...

    Ellers tror jeg egentlig dette har mer med selvprofilering/markedsføring på nett enn med leseglede å gjøre.

    SvarSlett
  7. Har tenkt det samme, Spectatia!

    SvarSlett
  8. Nej, läsglädje är nog inte den drivande faktorn här.... hmm... var och en må bli salig på sitt vis.

    SvarSlett
  9. Et prosjekt. Og interessant nok som sådan. Men er det overhodet mulig å gjennomføre?

    SvarSlett
  10. Nei, du sier noe, TM! Er neppe forenlig med jobb & familieliv.

    SvarSlett
  11. Jeg liker sånn sinnsyke prosjekter. Men det blir en annen type lesing enn den jeg liker. Jeg må alltid bruke litt tid på å fordøye det jeg har lest, så en om dagen - nei, det hadde jeg ikke fått til. Det blir interessant å vite om dette dreper lesegleden hennes for alltid etter året er omme..

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !