lørdag 24. januar 2009

Hvor amerikanske skal vi bli..?



NRK TV dekket Obamas president-ed med 5 timer pluss dagsrevy og tabloid-sending.
Det er dobbelt så mye som dansk og svensk TV tilsammen! NRK startet også overføringer fra valgkampen i USA samtidig med USAs egne TV-stasjoner. Lille Norges statskanal.
Vi har David Letterman, Jimmy Kimmel og Jon Stewart hver kveld. Og duverden så informert vi blir. Hvis det ikke var for latterboksen, ville jeg ikke ha skjønt at det var morsomt.
Hvem bestemmer denne prioriteringen?
Jeg forstår jo at vi ikke tilhører EU, men mange gode programmer kommer derfra. Hva fanden får vi ifra Europa?
Når skjedde dette vanviddet, at alt som kommer fra USAs underholdningsindustri, også må komme til norske TV-stuer?
Får vi det på billigsalg, eller er dette noe som sto med liten skrift i avtalen om Marshall-hjelp?
Storbritannia, Frankrike, Italia, ja tilogmed med våre skandinaviske naboer, lager bedre dokumentar- og kulturprogrammer enn USA. Bare sjelden ser vi eksempler på det fra allmektige Norges Kringkasting.
(På vegne av mange som betaler lisensen med gråten i halsen!)

Dette innlegget skrev jeg her, fordi jeg tror Dagsavisens MOM-side er nedlagt!

3 kommentarer:

  1. Frankrike har vel gått i bresjen for en samordnet europeisk motinnsats med tanke på den amerikanske "kulturformidlingen" som sprer seg som kreftceller i vår verdensdel. La oss håpe kuren tas i bruk, og at den virker. Nå er jeg en av dem som faktisk synes NRK har litt av hvert å by på (særlig NRK2), men jeg enig: Våre naboer er bedre på kulturprogrammer. Og hva med film på norske kanaler? 80 -90 % ren søppel! Det kan virke som om Amerika er jordens ledestjerne, men himmelen er som kjent rik på lyspunkter.

    SvarSlett
  2. Eg er så einig, så einig, Dipso!
    Eg kunne mykje heller tenke meg eit meir variert tilbod av utanlandske program. Ikkje fullstendig utelukka amerikanske produksjonar, fordi dei er amerikanske, men gjerne ein større balanse.

    SvarSlett
  3. Sjeldnere enn: Jeg er enig i at NRK2 glimter til iblant. De gjorde ihvertfall det i børjan! Et klokt hode der må ha vokst opp på filmklubber. Veldig mye bra og kontroversielt, som jeg aldri hadde forventet å se på NRK.
    Men nå ser det ut til at også de har gått over til amerikansk plankekjøring.

    Aina: Godt å se at vi er enige iblant!

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !