lørdag 9. august 2008

Lørdags-quizen


Det gikk jo riktig greit igår; og leselama var flinkest i klassen denne gang, så vi prøver en til.
Tenk på språk, stil og sjanger, og finn spor i ord!
"Hunder har ofte imot at man snakker med seg selv. Men det er jo grenser for å gjøre hundene til lags. Man velger ikke seg selv som samtaleselskap uten det er et bestemt behov, og hvis det så samtidig er så at man må velge hunden, så - ja, altså.
Disse to-sidige enesamtaler … ja naturligvis kan det være en alminnelig uvane som man sier; men når det nå en gang er en uvane man har, m.a.o. en vane, så er det jo litt hardt at det akkurat er hunden som bestemmer om man skal dyrke lasten.
Det kan være ille nok med andre mennesker. Vi som snakker med oss selv kjenner jo nok til de pinlige situasjoner som inntrer når vi møter noen akkurat under et retorisk utbrudd, eller kanskje enda sterkere i de øyeblikk da vi er to eller tre personer så å si samtidig, og med illustrerende stemmebruk (kanskje også mimikk og plastikk for alt vi vet). I begynnelsen av vår last later vi da som om vi synger, og siden plystrer vi litt og danser kanskje noen trinn - for å gjøre det mindre sinnsykt.
Men som årene går, gir vi fanden, vi tenker som så at hvis det unge paret som dukket så ubehagelig opp under trærne tror jeg er gal, så la gå. Efter som man blir eldre og går de samme turer og møter de samme overraskede par - ja så er det liten mening i at nettopp hunden…
…sin herres trofaste ledsager -! Den blir forvirret. Den skammer seg gjør den. Den ser seg om efter en utvei - under sin trofasthets åk - til å forråde en og si, og det fra isse til ende, at han der hører ikke meg til."
Hvem kan ha skrevet no' sånt?

12 kommentarer:

  1. Jeg antar at vi holder oss innenfor landets grenser. Og betraktninger omkring hund/menneske m.m. leder mine tanker mot en viss Øverland. Bruken av ymse kløktige dyreallusjoner er han jo kjent for. Men det er noe i teksten som "distraherer" meg. Hmm ...

    SvarSlett
  2. Ikke så dårlig tenkt, det! Du har jo rett i at forf'en er norsk.
    Tror ikke jeg skal si mer enn det. Foreløbig.

    SvarSlett
  3. Nå har jeg tenkt på språk, stil og sjanger og kommet frem til at etternavnet må begynne på B.

    SvarSlett
  4. Du er som alltid klinkende klar i toppen, tehmemelck!
    Og jeg er glad for at du bare antyder svaret, så tidlig på dagen.

    SvarSlett
  5. Da lurer jeg på om fornavnet begynner på A?

    SvarSlett
  6. leselama: men da lurer du feil!

    SvarSlett
  7. Det er i så fall ikke første gang, cox! :-)

    J da?

    SvarSlett
  8. Det ser jo ut som om du er på rett spor. Men flere som har de initialene.
    Jeg tror vi sier: Førstemann til mølla...

    SvarSlett
  9. Da tipper jeg ham som har lik vokal som annen bokstav i både etternavn og fornavn. ;-)

    SvarSlett
  10. Hehe, da syns jeg du kan avgi svar.
    Så jeg kan gå meg en tur i gråværet.

    SvarSlett
  11. Denne gangen VAR det jeg som var først! Johan Borgen!

    SvarSlett
  12. Selvsagt var du først, Tehme Melck! Som vanlig. :-) Det er og blir riktig imponerende!

    Jeg synes som sagt det er svært stas å lunte etter deg i dine litterære spor, for å se om også jeg finner fram. Selv om jeg med all tydelighet trenger langt flere ledetråder og spor enn det du gjør. Og selve quiz-prosessen er jo både utfordrende og underholdende i seg selv. Morsomt dette! :-)

    Takk for quiz'en til cox, og god tur!

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !