søndag 15. juni 2008

Svar på litterær quiz


Ingen tok seg bryet med å være med på Lørdags-quizen denne gang. Ingen!
Det er alltid vanskelig når man blir presentert for et lite tekstutdrag på denne måten. Det kan tilogmed være ifra en bok du har lest. Men du klarer allikevel ikke helt å plassere det.
Denne gangen trodde jeg dere ville ha tatt det på den selvbevisste, pompøse stilen. Romanen er ihvertfall kjent nok.
Svaret er Pickwick-klubben av Charles Dickens. Første gang utgitt i månedlige serier fra mars 1836 til oktober 1837. Dickens var altså ikke mer enn 24 år gammel da boka ble påbegynt.

5 kommentarer:

  1. Nei men, altså man prøver faktisk å beherske seg fra å annonsere sin ukunnskap så fort det byr seg et tilfelle. Og iblant lykkes man til og med.

    Men det var interessant at det var Pickwick Papers. Har den, ikke helt overraskende kanskje, ulest i bokhylla, i en gammel sjarmerende utgave.

    Jeg synes det skulle være morsomt å sammenligne følelsen av å lese teksten på norsk og engelsk, så hvis du vil opplyse om hvor i boken ditt tekstutdrag er hentet fra, skulle det glede meg.

    SvarSlett
  2. Kjære vene Spectatia; det skal være meg en utsøkt glede å finne det.
    Begynnelsen på kap.IV: "En dag i felten. Flere nye venner. En invitasjon."

    SvarSlett
  3. Nej, den här gången var inte ens Google till någon större hjälp. Hoppas känna mig mindre illiterat nästa gång.

    SvarSlett
  4. Takk! Det var interessant å sammenligne. Det er noe med språkdrakten som gjør stor forskjell, synes jeg.

    SvarSlett
  5. Jeg har sagt det før, men det er så spesielt at jeg gjentar det: Oversetteren av mine Dickensbøker er anonym! Har han grunn til å skamme seg?

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !