tirsdag 5. februar 2008

BRANDO


I går kveld brukte jeg 2 timer og 40 minutter av min levetid på å se en dokumentar på TCM om Marlon Brando. Filmstudioene skydde ham en stund som pesten. Men han var åpenbart både respektert og likt av sine kollegaer. For se på dette kremlaget som stilte opp for å la seg intervjue og hylle stjernen: Jane Fonda, James Fox, Laurence Olivier, Jon Voight, John Guilgud, John Turturro, Edward Norton, Angie Dickinson, Karl Malden, Dennis Hopper, Sean Penn, Harry Dean Stanton, Johnny Depp, Robert Duvall, Frederic Forrest, John Travolta, Al Pacino, James Caan, Martin Scorsese, Elia Kazan!
Alle var de skjønt enige om at han var den største filmskuespilleren gjennom tidene! Larger than Life! Doku-filmen var i regi av Mimi Freedman. Et ukjent navn for meg, men hun må ha gjort en bra jobb. 2 t.40 min. gikk som en lek. Jeg følte meg som et barn i en godtebutikk! Nåja, jeg vet om noen få av mine personlige favoritter som stiller i samme klasse som Brando. Men så lenge folk ser film her på kloden, så vil de se Storbyhavn, Sporvogn til begjær og Gudfaren. Filmer som er utenkelige uten Brando i hovedrollen.
Han var også skremmende god i den lille rollen i Apokalypse Nå!. Men samtidig må jeg bekjenne at også han har spilt i drittfilmer. A Countess from Hong Kong. Regi: Charlie Chaplin. Motspiller: Sophia Loren. Det er antagligvis noe av det verste jeg noensinne har sett på et lerret!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !