mandag 18. februar 2008

10 på Topp?


Å, de siste årene har vi sett så mange lister over bøker vi burde lese! Men det er igrunn greit, det. Så her kommer atter en liste. Ikke min, men...
Ti favoritter fra Unni Lindell:
1. Victor Hugo: «De Elendige» - Sterk og rå historie om forbrytelse og straff, lidelse, lojalitet og stor kjærlighet. Den holder inn i evigheten!
2. Gøran Tunstrøm: «Juleoratoriet» - Vakkert om musikk og tap.
3. Kerstin Ekman: «Hendelser ved vann» - Denne kriminalromanen er på randen av stor litteratur
4. Yann Martel: «Historien om Pi» - En tiger er hovedpersonen i denne overraskende fabelen om dårskap og grusomhet, som også er en fantastisk hyllest til fantasien.
5. Eric-Emmanuel Schmitt: «Noas barn» - Jeg elsker denne enkle, vakre historien fra krigens dager. Det handler om å ta ansvar for hverandre, og om den fraværende Gud.
6. John Boyne: «Gutten i den stripete pysjamasen» - I Norge er den definert som ungdomsbok og gjemt bort. Storselger i England. Dette er en skatt av ei bok om å komme til et gjerde det er vanskelig å komme over.
7. Anne B. Ragde: «Arsenikktårnet» - Sterkt, vakkert og sårt om kvinneskjebner i generasjoner. Inn i hampen bra skrevet.
8. Bergljot Hobæk Haff: «Skammen» - Denne nådeløse boka om skam bergtok meg, og forlater aldri sinnet mitt.
9. Lars Saabye Christensen: «Halvbroren» - Jeg sparte på sidene da jeg leste denne boka. Få kan skrive som Lars. Hver eneste setning er en fest, og så har han denne sårheten. Jeg griner bare jeg tenker på den.
10. Magda Szabò: «Døren» - Denne merkelige historien om to kvinner, en hund og en leilighet er sjelden vare.

1 kommentar:

  1. Szabós Døren er utrolig god! Jeg leste den for et par uker siden og vil så gjerne blogge om den, men som alltid er det vanskeligst å finne ordene for å beskrive de beste leseopplevelsene.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !