lørdag 29. desember 2007

Boklån

En skal aldri si aldri, men jeg tror ikke jeg kommer til å låne bort bøker til gud & hvermann i fremtiden. Engang i verden var jeg et snilt og omtenksomt vesen og lånte bort bøker til nær sagt alle som fant noe interessant i mine bokhyller. Om de bare spurte pent om jeg kunne anbefale lesverdig lektyre, så endte det med at de forsvant med mine bøker. Skulle få bøkene snart tilbake, må vite!
Nei, du! Den venn som leverer tilbake bøker, kan du deretter ha så stor tillitt til at du like godt kan tilby ham din sjel! Og det merkelige er jo at du helst ikke vil låne bort noe du selv ikke har satt pris på...Så sitter du der da og savner nettopp denboka en dag.
Jeg sakset følgende formaning fra Alberto Manguels "En historie om lesning", som han fant i en kostbar bok fra renessansen:
"Min mesters navn er skrevet her,
så; Fingrene av fatet der!
For om du skulle stjele meg,
ditt hode vil det koste deg.
Se nedenfor, og du vil se
et billede av galgens tre;
så vokt deg vel for slike grep
som sender deg i galgens rep."
Kanskje jeg skal utstyre mine bøkers ex libris med den teksten heretter?






SVAR på lørdagsquizen 7.10.11: 1) Hun skriver om vampyrer 2) Bertie Wooster 3) Danmark 4) Anne-Lisa Amadou 5) August Strindberg 6) 1. bind i 1605, 2. bind i 1615 7) "Anklaget" 8) 40 år 9) John Irving 10) Robert Redford.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !