fredag 19. desember 2014

Litterær førjulsquiz



Tidligere har jeg laget mine litterære quiz på egenhånd, og ofte uten hjelpemidler av noe slag,  jeg har utelukkende stolt på min egen hukommelse.
Ikke denne gang. Disse spørsmålene har jeg stjært fra en og samme bok: "Bokklubbens Quiz-Bok. 1000 spørsmål fra litteraturens verden."
Vi velger 10 av dem, og setter igang!

---

1) Hvilken norsk forfatter utga i 1990 en roman om Titanics forlis?
2) En tidligere politimann i Vestfold er blitt svært populær som krimforfatter. Hvem?
3) Hva heter Agatha Christies mest berømte skuespill, som regnes som en av tidenes største teatersuksesser?
4) Poirot blir stadig påminnet om at han er en utlending i England. Hvor kommer han egentlig fra?
5) Hva heter gutten i Ole Brumm-bøkene?
6) Hva kalles skogen der Ole Brumm og vennene bor?
7) Hva heter hovedpersonen i  de to mest kjente romanene til Agnar Mykle?
8) Hvem skrev romanen Møte ved milepælen?
9) Hvem skrev om Jean Valjean?
10) Og hvem skrev om Owen Meany?


Dette ble kanskje i letteste laget for deg? Men jeg hadde bestemt meg for å være snill før jul.
Lenke til svarene blir lagt ut ganske snart.

---

2 kommentarer:

  1. I farten har jeg funnet ut at det er ett spørsmål jeg ikke klarer, det siste. Men artig med en liten Quiz mellom førjulsslagene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flink, du! Forf'en i siste spørsmål er kanskje mest kjent for å ha skrevet Garps Bok.

      Slett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !