torsdag 10. juli 2014

Stabel i 100



Og nu: Jeg beklager. Jeg har litt dårlig samvittighet overfor det lille, men utmerkede forlaget No Comprendo Press. - Ved åpningen - vernissage, heter det visst på flamsk - av Fredrik Stabels jubiliuemsutstilling. (100 år siden hans fødsel, som blir behørig feiret her i Drøbak, - og selvsagt i hele den vide verden.) Jo, da fikk jeg et anmelder-eks. av forlagets nye bok. Det fikk jeg selvsagt av forlagets godtroende representant fordi jeg skulle anmelde boken! I det minste gi den "omtale". 
Dét har ennu ikke skjedd, og jeg kan skylde på fellesferie, pent vær, pene jenter, smeltet softis, at jeg ikke rakk trikken, - eller at vi ikke har trikkeskinner i småbyen.
MEN jeg trøster meg med at vi er bare halvveis i Stabels jubileumsår. Så merk Dem mine ord: Jeg kommer sterkere tilbake!

PS. Enkelte lesere - de , sa han bittert - av denne bloggen legger merke til at jeg er mer sporadisk og periodisk enn noensinne. Kanskje han er lat, bipolar, alkoholisert eller simpelthen møkka lei bokblogging etter seks år! Men når jeg først trår til, så fremhver jeg de eller dem som jeg synes får ufortjent lite oppmerksomhet.
Simon Stranger er en utmerket ung forfatterstemme som flere burde lytte til. Når jeg sier "ung", så har jeg mine ord i behold, han er langt yngre enn meg, - men formulerer setninger; skaper situasjoner og bilder, som bare meget erfarne forfattere bare kan drømme om. Et utvilsomt talent. Så hvis du ikke kjenner navnet; Merk deg det!

Og boka om Stabel kommer jeg som sagt tilbake til. En vakker dag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !