mandag 12. september 2011

"Ladies" av Johan Hakelius


Jeg vet at mange likte Døde hvite menn av Johan Hakelius, som jeg skrev et innlegg om HER. 
Men dere visste kanskje ikke at han også har skrevet bok om britiske og eksentriske kvinner: Ladies.
Den kan jeg ikke godt anbefale, siden jeg nettopp har hentet den på Posten, men jeg håper jo at den er like underholdende. Kritikken har ihvertfall vært meget velvillig i Sverige. Ett eksempel på  svensk bokanmeldelse ser du HER. Boken er ennå ikke kommet på norsk, - men det gjør ikke så mye; jeg leser gjerne svensk, jeg. Det blir billigere på den måten også.

Som i Døde hvite menn, er det også i Ladies en rød tråd; en forbindelse mellom de portretterte, om enn en syltynn forbindelse. Som her, mellom Clarissa Dickson Wright og Consuella Vanderbilt:
"Clarissa Dickson Wrights näst äldsta syster gifte sig med den amerikanske konsertpianisten Byron Janis, som i 1960 blev den förste amerikanske artist som skickades till Sovjetunionen i syfte att åstedkomma töväder i kalla kriget. Paret skilde sig i 1965, varpå Janis gifte om sig med Gary Coopers dotter, konstnären Maria Cooper. Gary Cooper var ofta gäst på det exclusiva Sagamore Camp i Adirondackbergen i norra New York. Värdinna var Margaret Emerson, änka efter Alfred Gwyne Vanderbilt I, som omkom då Lusitania gick under. Alfred Gwynes kusin hette Consuela Vanderbilt."

Nå legger jeg alt annet til side og tar straks fatt på lesningen !

4 kommentarer:

  1. Ja, den burde man vel også lese, så man kan jobbe ordentlig på det der å bli gammel, engelsk og eksentrisk, i en eller annen rekkefölge.

    Til någet helt annet, som du pleier å si. Det har seg ikke så at de twittrer, herr Dipsolitterat?

    SvarSlett
  2. Jeg har visst opprettet en konto på Twitter en gang. Men nei, blir lite twittring på undertegnede. Hur så ?

    SvarSlett
  3. Jo, Twitter er morsomt, så morsomme mennesker bör väre på Twitter. Omtrent sånn tenker jeg.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !