fredag 9. september 2011

Bokhyllene på vei ut ?




Denne artikkelen i dagens Dagsavisen syntes jeg var såpass interessant for oss bokbloggere, at jeg gjengir den i sin helhet. Men mine bokhyller ryker ikke ut av heimen, det skal jeg love deg ! Det er bøkene mine som gir farver, liv og personlighet til en ellers hvitmalt stue. Så stusselig det vil bli om jeg blir sittende der bare med en Kindle, og ingen bøker, ingen hyller! 
Nei, vik fra meg med dine trender !


---


Bokormene går over til å bli e-bokormer. Bøker lastes ned på lesebrett. Når man er ferdig med boka, ligger den lagret på lesebrettet til den slettes. Ikke noe håndfast settes på en bokhylle for å støve ned.

Trenger vi egentlig bokhyllene lenger når våre digitaliserte hjem blir enda mer digitaliserte noen år inn i framtida?

- OVERFLØDIGE FOR UNGE

Forfatter og blogger Eirik Newth har store mengder med bøker; i bokhyller, i esker og på lesebrett.

- Jeg har kastet ut CD-hyl-lene, men bokhyllene mine får stå i fred. For unge folk tror jeg derimot at bokhyllene er i ferd med å bli overflødige. Vi følger alltid trendene fra USA, og de unge går jo alltid i bresjen når det gjelder teknologiske nyvinninger. Salget av e-bøker øker nå kraftig i USA, og det samme vil skje i Norge om noen år. Dessuten er det et spørsmål om dagens unge egentlig kommer til å lese så mye. De har så mye å velge i av annen underholdning, og det kommer bare mer, understreker Newth.

KAN FÅ NY FUNKSJON

Norstat har gjennomført en bokhylleundersøkelse for IKEA. 1000 nordmenn ble spurt om sin mening, og nesten en tredel av dem tror bøkene forsvinner fra stua om fem år. Noen færre, én av fem, ser ikke engang behov for bokhyllene i år 2016. IKEA heier på flertallet, dem som fortsatt sverger til både bøker og bokhyller.

- Vi tror fysiske bøker fortsatt vil ha en sentral plass i norske hjem, fordi de representerer noe mer enn lesestoff. De sier noe om hvem vi er. Bøkene er med på å uttrykke vår smak og personlighet, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Christian Thommesen i IKEA.

Han forventer likevel at bokhyllene får en litt annen funksjon - tilpasset nordmenns liv i framtida.

- Jeg tror folk kommer til å fylle hyllene med både bøker og andre eiendeler de synes pynter opp i stua. Vanene og behovene endrer seg hele tida, og folk definerer i stor grad selv hva de skal bruke et så åpent og anvendelig produkt som en bokhylle til, fastslår Thommesen.

DIGITALE OMSLAG

Jon Bing, forfatter, jurist, professor og framtidstenker, leser helst bøkene på lesebrett. Han understreker imidlertid at han ikke har noen planer om å kvitte seg med sine egne bokhyller.

- Fysiske bøker kan være vakre gjenstander, og vi trenger dem. Men det er likevel ikke utenkelig at vi om noen år får grafiske, digitale framstillinger av bokas omslag. Digitale bokomslag i en eller annen form kan bli en del av den digitaliserte boka vi kjøper, fordi mange ønsker å ha en forside å se på, spår Bing.

Terje Hillesund, førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Stavanger, tror mye vil forandre seg dersom markedet for e-bøker eller bokapplikasjoner tar helt av.

- Det er vel bare et spørsmål om tid før det skjer. Da tror jegbokhyllene blir mindre verdt for oss. Det er bare rundt 100 år siden bokhylla ble et vanlig møbel for folk flest. Det er ikke sikkert bokhyllenes historie vil fortsette i så mange år til, sier Hillesund. (NTB Tema)

ADJØ TIL CD-HYLLENE

■ De som svarte på IKEAs undersøkelse om bokhylla, er enda mer tilbøyelige til å kaste ut CD-ene og DVD-filmene - og hyllene de står på.

■ Nesten en av to synes ikke det er fint å ha CD- og DVD-coverne på utstilling i stua. De tror disse er på vei ut fra våre hjem. Det er flere menn enn kvinner som tror CD- og DVD-hyllene fordufte. Over halvparten av dem mellom 20 og 39 år tror disse hyllene er borte om fem år.

2 kommentarer:

  1. Rystende lesning. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, og da sier jeg: Bokhyllene mine får dem aldri!!!

    SvarSlett
  2. Nå har jeg nettopp fått meg en Kindle og bare så vidt kommet i gang å teste den ut, og så langt liker jeg den svært godt. Samtidig ser jeg liksom ikke at jeg kommer til å bytte ut de fysiske bøkene med ebøker på generell basis. Utover at jeg liker følelsen av en bok i hånda, letingen etter skatter i brukthandler og hvor godt hyllene tar seg ut i stua er min største innvending flyktigheten til ebøker. Med drm og formatproblemer anser jeg alle "bøkene" jeg "kjøper" til Kindle mer som et lån, og for meg som leser nesten alle bøker om igjen (og noen om igjen og om igjen og om igjen) er det helt utenkelig å skulle måtte kjøpe hele biblioteket på nytt hver gang teknologien gjør at jeg må bytte lesebrett.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !