søndag 8. mai 2011

'Forbrytelser' av Ferdinand von Schirach

For cirka en uke siden var jeg på biblioteket, og mens jeg ventet på min tur ved skranken, tittet jeg på hyllen for Nyheter. Der la jeg merke til en bok skrevet av en von Schirach. Jeg reagerte på samme måte som om forfatternavnet hadde vært Göring eller Goebbels. For von Schirach var et kjent navn under Annen Verdenskrig. Han var øverste leder for Hitler-Jugend, og senere Gauleiter i Wien. Han ble etter krigen dømt til 20 års fengsel, for "forbrytelser mot menneskeheten". Men her dreier det seg om andre forbrytelser, og en annen von Schirach, selvfølgelig.

Senere ser jeg på det utmerkede, svenske kulturprogrammet Kobra. (Spol 16 min. frem i programmet!) De har 'True Crime' som tema, og Ferdinand von Schirach blir intervjuet om bestselgeren 'Forbrytelser'. Jeg bestemte meg da for å raske med meg boka neste gang jeg var på biblioteket.
Nå har jeg lest den.
En novellesamling om saker som debutforfatteren har hatt befatning med som forsvarsadvokat. På grunn av taushetsplikten har han måttet kamuflere personene til det ugjenkjennelige.
Dette er sterk kost. Merkelig nok både hårreisende og nøkternt på samme tid. Uangripelig velskrevet.
Anbefales på det varmeste.  

3 kommentarer:

  1. Jag har kikat på den här boken på Amazon (för den är ganska nyligen översatt till engelska också- undrar om den kommer på svenska...). Det låter som om jag ska slå till....

    SvarSlett
  2. Tiltredes, Geir! Von Schirach skriver helt fabelaktig, og denne boka er en av mine aller største leseopplevelser i år. Jeg har nettopp lest den nyeste romanen hans, der Fall Collini (på tysk), og denne er også veldig interessant. Man kjenner igjen fortellerstilen selv om historien som nå fortelles er en roman.

    Jeg ble så nysgjerrig på hele familiehistorien til forfatteren at jeg kjøpte meg boka til faren Richard von Schirach. I "Der Schatten meines Vaters" forteller han om hvordan det er å vokse opp med en far i fengsel (Richard ble født i 1947) og hvordan krigen og rettsoppgjøret preget familien. Jeg har så vidt bladd litt i boka, men den virker uhyre interessant! Jeg har studert tysk for mange år siden og det er godt å få bruk for det en sjelden gang:)

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !