lørdag 24. oktober 2009

"Du er ikke sann"


Jeg har funnet ut at jeg bruker cirka 6 timer på en 300-siders roman. I dette tilfelle Halfdan W Freihows Du er ikke sann. Jeg har kommet frem til det ved enkel hoderegning, og ikke ved å lese den i normalt tempo. De første 70 sidene leste jeg på vanlig vis, - resten skumleste jeg, siden boka var meg totalt likegyldig.
Språket er tungt og oppstyltet. Handlingen syltynn. Persontegningene er sjablonger. Og fremdriften er påfallende treg. Nei, denne kan jeg ikke anbefale. Flere ganger tenkte jeg; Holder han oss for narr?!
Freihow er tidligere Morgenbladet-journalist, litteraturkritiker, forlagsmann og forfatter. Han skulle altså ha de beste forutsetninger for å skrive en god satire om norsk forlagsvirksomhet. Men dette er skivebom. Styr unna!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !