tirsdag 28. juli 2009

Film på tv ikveld


Det er langt mellom godbitene på TV om sommeren. Noen vil si at det er langt mellom godbitene uansett årstid. Men ikveld har vi opptil flere filmer å velge mellom. (Med "vi" mener jeg vi som har en standard kabel-pakke. Jeg tenker ikke på de som via satelitter kan se filmer døgnet rundt, den ene verre enn den andre.) Men du kan f eks se Mannen med jernmasken, basert på en roman av Alexandre Dumas. Eller du kan se Hitcock-klassikeren Vertigo. Veldig bra filmer på hvert sitt vis, - men jeg har jo sett dem før. Flere ganger tilogmed.
Så...
Frederick Forsyth hadde sin storhetstid tidlig i forfatterkarrieren, dvs. første halvdel av 70-tallet. Glitrende gode thrillere kom på løpende bånd, Sjakalen, Varulv og Krigens kjøtere. Alle tre filmet, med mer enn brukbart utfall.
Ikveld vil jeg se denne, som jeg ikke har sett siden den var kino-aktuell:
NRK1 kl.23:15 Varulv(The Odessa File) Britisk thriller fra 1974. Journalisten Peter Miller kommer på sporet av en tidligere SS-kaptein som drev en konsentrasjonsleir under den andre verdenskrigen. Det viser seg snart at SS-mannen er en del av en større organisasjon, Odessa, som fremdeles jobber for nazitidens ideer og mål. Medvirkende:Jon Voight, Maximilian Schell, Maria Schell, Mary Tamm, Derek Jacobi. Regi:Ronald Neame. (16. år) Programmet slutter kl. 01:20

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !