fredag 31. oktober 2008

"Belest", jeg ? (en reprise)


Idétørke, sløvsinn eller simpelthen giddaløshet? Jeg kjører en reprise på en av de første postene jeg hadde på bloggen. Jeg skulle gjerne ha sagt: På utallige oppfordringer... Men den er for drøy. Jeg gjør det ganske uoppfordret. Dipsolitteraten har forandret utseende mange ganger, men innholdsmessig har han - om ikke annet - vært tro mot seg selv.

29. desember 2007

Her sitter jeg en fredelig romjulskveld og funderer på min nye blogg. Og vet igrunn ikke om mine innlegg havner ute på nettet eller om jeg taler for døve ører i cyberspace et sted! Barndomssykdommene er ihvertfall åpenbare; jeg skjønner lite av det jeg trodde skulle være enkelt: publiseringen, layouten, linkene, illustrasjoner, med masse mer. Men nei, dette var ikke så greit..!
Tanken bak bloggen var klar. Jeg ville dele leseopplevelser med andre, uten å virke belærende. For noen "ånds-snobb" er man tross alt ikke. Men bøker har bestandig vært viktig for meg. En gang i unge år var Hardyguttene og Gyldendals Gode Guttebøker min favorittlektyre. Senere ble det en salig blanding av navn som Johan Borgen, Jens Bjørneboe, Ian Fleming, Dostojevski, Kafka, Poe, Graham Greene, Hamsun, MacLean, Dickens, Solstad, Sandemose og Stephen King. Altetende! I begynnelsen leste jeg totalt ukritisk. Så kom en periode da jeg var genial. Det gikk dessverre/heldigvis fort over!
Poenget er at jeg har lest en uhorvelig mengde bøker. Og hatt glede av det. En litteraturhistoriker kan ha lest mer og langt mer strukturert. Men han kan stort sett bare pensum. Akademikeren har også som regel mistet lesegleden underveis. I bytte fikk han fagtermer og -ismer! Jeg vil ikke bytte med ham for alt i verden.
Jeg vil anbefale hvem som helst å lese. Og les hva som helst! Ikke la andre fortelle deg hva du bør like; hva som er såkalt god eller dårlig litteratur.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny layout. Ser bra ut!

    SvarSlett
  2. Jo takk, men jeg vet ikke helt... Meningen var å få litt mere farver her. Lettere å forandre utseendet enn innholdet. Litt som å gå til frisøren for å bli et nytt og bedre menneske.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !