torsdag 7. august 2008

Skrivekunstakademiet i Bergen


Olaug Nilssen (bildet) har tiltrådt som ny rektor ved Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun ble intervjuet i A-Magasinet i den anledning, og jeg noterte flg. spørsmål & svar:
" - Hvor mange søkere kjempet om de 12 studieplassene i år?
- 84, og veldig mange av dei hadde skaffa seg erfaring ved å leggje ut tekstar på internett. Eg visste ikkje at det fanst så utrolig mange nettstader der ein kan diskutere og få tilbakemeldingar på eige skriving.
- Hvor mange tidligere elever har debutert?
- Skrivekunstakademiet har iløpet av sine første 25 år hatt over 300 elever. Eg såg nettopp på dei gamle klassebileta og kom fram til at 49 har debutert. Men då eg spurte avtroppande leiar Tormod Haugland, sa han at medrekna dei som har gått sommar-og helgekurs, er rett tal 120. Då blei eg paff. Det er veldig mange.
- Når du, som mildt sagt er over gjennomsnittlig interessert, bare gjenkjenner 49 av dem, er det kanskje et signal om at noen forfatterkarrierer ikke har tatt helt av?
- Eg ser den. Det er sjølvsagt verd å diskutere talet på bokutgjevingar i Norge. Vi kjem ikkje bort frå at det blir gitt ut ei rekkje bøker som ikkje blir lesne."
Min kommentar:
Det sier seg selv at det utgis mange bøker som ikke blir lest. Og mange forfattere som ikke får et gjennombrudd hos den jevne leser.
Det er ren gambling, fra både forlagets og forfatterens ståsted, om en bok er noe å satse på eller ei! I dette landet fins det forfattere som skriver bøker hele livet. De sliter og strever med ordene hver dag. Uten anerkjennelse. De gjør det til tross for elendig salg. Men de gjør det neppe for pengenes skyld.
Og et PS til de som skal studere ved Skrivekunstakademiet i Bergen eller Forfatterskolen i BØ, eller hvor man nå kan bruke et år av sitt liv kun til skriving: Jeg ønsker dere lykke til! Men husk at dere ikke er nødt til å utgi bok etterpå av den grunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !