onsdag 2. juli 2008

Cormac McCarthy


Så langt har jeg bare lest halvparten av Cormac McCarthy's Ikke et land for gamle menn, men den boka kommer jeg til å lese ut iløpet av døgnet.
Grunnen til at jeg er blitt oppmerksom på ham, er for det første spillefilmen regissert av brødrene Cohen, dernest Harold Blooms anbefaling.
Allerede nå kan jeg si at jeg skal lese mere av McCarthy! Jeg ser biblioteket i småbyen har flere av hans bøker.
Jeg tror han først og fremst er en forfatter som appellerer til menn. (Det fins hederlige unntak som Spectatia! Men hun er ikke et A4-menneske.) For det er noe kompromissløst, likefrem og enkelt både i språket hans og i handlingen. Ikke påtrengende macho, men naturlig og usnobbete. Tidvist brutalt.
Igår bestilte jeg "Grensetrilogien" hans. Den får du i en 1000-siders pocket til 122 norske penger.
Cormac McCarthy skyr vanligvis å bli intervjuet, så det vakte oppsikt da han takket ja til et intervju med Oprah Winfrey. Noen av dere har kanskje sett det før. Men jeg legger likevel ut en kobling HER.

2 kommentarer:

  1. Åh, McCarthy appelerer da ikke bare til menn? En av mine store favorittbøker er The Road. Hvis du ikke har lest den, bør du bestille den også.

    Selv har jeg grensetrilogien liggende hjemme, og den skal snart leses.

    SvarSlett
  2. Jeg er kvinne og det er mange år siden jeg leste McCarthy for første gang. Jeg liker stilen hans veldig godt og kan spesielt anbefale "Blood meridian" som jeg synes er hans beste til nå. Men da må jeg ile til med å si at jeg ikke har lest "The road". Jeg venter nemlig på at den skal oversettes til norsk, og den er visst like om hjørnet nå. Blood Meridian finnes dessverre kun på engelsk og man skal beherske språket veldig godt for å få fullt utbytte av å lese den på originalspråket. Men selvfølgelig er jo det det beste. Jeg gleder meg derfor også til når den en gang kommer på norsk. Ikke et land for gamle menn var også veldig bra, - både boken og filmen.

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !