torsdag 7. februar 2008

SEX – SEX – SEX !


Sånn! Så er den overskriften i boks.
Men siden dette er en ganske seriøs bok-blogg, så er det et engangstilfelle!
Ifølge Morgenbladet skal denne overskriften være særlig klikkbar på nettet. Så får vi se da, hvor mange som lokkes til bloggen? Tviler ikke på at jeg får flere visitter akkurat i dag, men det vil jo ta kikkerne ganske nøyaktig 3 sekunder å finne ut at her er det lite å hente. Så hva er da vitsen!
Men verre skal det bli:
«Fitte, fitte, fitte». Dette, overskriften på en kunstkritikk signert Tommy Olsson, innleder den suverent mest leste artikkelen på Morgenbladets nettsider. Den har nesten dobbelt så mange treff som den neste på listen. Hva forteller dette oss? At Morgenbladets lesere er like opptatt av pikanterier som andre avisers lesere? Og ikke minst: Bør vi satse mer på slike overskrifter for å generere flere lesere, og dermed bli mer attraktive for annonsørene?
Nåja, at Morgenbladets journalist betegner overskriften som ”pikant” er et understatement. Selvsagt har kunstkritikeren helt bevisst gått langt over streken.
Morgenbladet har jo blitt regnet som et seriøst kulturorgan. Nå er det åpenbart helt andre organer som gjelder der i gården.
Og dette har jo en smitteeffekt:
Forfatteren Alexia Bohwim er, i flg. Dagbladet, ”kvinnesakskvinnen med silikonpupper som fosser fram på salgslista”. Frognerfitter er en hit.

"Dørgende kjedelig om dop og drikking", sier Dagbladets anmelder om romanen.
"Langdryg gjesp", sier man i NRK P2.
Men om anmelderne er aldri så negative, så er tallenes tale tydelig.
Førsteopplaget på 3000 bøker er revet bort på ei drøy uke.

"- Jøss, nummer sju på salgslista. Dette var veldig, veldig hyggelig. Dritkult.", sier Bohwim.
Jeg synes ikke det er så "dritkult" at avisoverskrifter og boktitler er som hentet fra veggen på offentlige toaletter. Selvfølgelig er jeg både snerpete og gammaldags. Men dette ER et forfallstegn og jeg håper det er et forbigående fenomen.

Når det gjelder sex, siterer jeg heller Fredrik Stabel:
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler.
Jeg elsker meg selv og har ingen rivaler

Diderik From jr.
forfatter

Tiltredes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !