torsdag 3. januar 2008

Denne bloggen...


Antagligvis kan du skrive en litteraturblogg på mange slags vis. Mine innlegg vil ofte bare være et sitat eller et utdrag fra en lengre tekst. Det heter som kjent: "Skriv kort og bli lest av flere!" Sikkert sant i et støyende informasjons-samfunn.
Det kan virke lettvint og irriterende overfladisk med disse sitatene. Men jeg tror hensikten er oppnådd, om jeg kan klare å kjapt belyse en bok, en forfatter som ellers ufortjent har forsvunnet ifra rampelyset. Et sitat eller en anekdote kan ofte være nok, til at ihvertfall jeg blir nysgjerrig nok til å gå på jakt i bokhandel og bibliotek.
Det blir altså endel name-dropping . For å imponere med mine litterære kunnskaper? Jada! Men ikke bare derfor...

4 kommentarer:

  1. Titter som hastigst inn for å stille min nyfikenhet. Fint her, må jeg si! :-) Og så fikk jeg lære meg et nytt ord, og det er jo alltid kjekt.

    Sitater og anekdoter som du skriver om her passer fint på blogger, synes jeg. Man får ett lite hint både om boken/forfatteren, men også om bloggeieren som valgte nettopp det aktuelle sitatet/anekdoten. Jeg bruker også dette en hel del, under mine kategorier "En bok, ett citat" og "Välformulerat av...".

    Ellers sier jeg som Arnold: I'll be back!

    SvarSlett
  2. Veldig hyggelig at du stakk innom, Spectatia! Da har jeg sannelig plutselig hele TO lesere: Tehmemelck og deg! Ingen dårlig start, det.

    SvarSlett
  3. Hei cox

    Jeg synes bloggen din bare blir finere og finere. Den er helt toppen!! Nå har jeg hatt to fornøyelige morgentimer hvor jeg har virkelig har koset meg,(endelig) for her fant jeg bilder og stoff som vekket til kjenne i meg, alle mine bortgjemte emmosjoner. Dette var virkelig gøy!!! (Lillewiik)

    SvarSlett
  4. Veldig hyggelig å høre, Lillewiik!

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !